Brev:
Er det snyd at putte sådan?
12. september 2008
Alder:
7 mdr.
Er det snyd at putte sådan?
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål vedr. putning.
Min datter på 7 md har indtil nu sovet i sengen hos os. Min datter og jeg rejser meget, da vi bor i England, men tager til Dk en gang hver md, hvor vi ofte bor forskellige steder. Fordi jeg er den der altid er der (selvom omgivelserne ændre sig), har det givet mening, at hun har skulle sove hos mig. Det har fungeret fint, og hun har nemt ved at sove.
Hun bliver normalt puttet ved 20-tiden, (bad, bog, bryst) og sover derefter for det meste til 5-6 tiden, hvor hun bliver ammet, og derefter sover et par timer igen.
Jeg vil gerne have hende over i hendes egen seng. Jeg har prøvet et par gange, men hun forstår ikke hvorfor hun pludselig skal ligger der alene, og bliver ked af det. Jeg står ved hende og snakker stille til hende, holder mine hænder på hende og alt det der:) Hun er ikke intereseret i sutteklud eller andre ting.
Vi er nu kommet frem til en løsning der fungere rigtig fint for os, men jeg vil gerne have din vurdering på om det også er en holdbar løsning?
Vi har stillet hendes tremmeseng ved siden af vores, og fjernet tremmerne på den ene side, så hendes seng på en måde er blevet en forlængelse af vores. Hun kan dog godt skelne mellem hendes seng og vores. Om aftenen falder hun næsten altid i søvn med det samme ved brystet, så det er svært at lægge hende før hun falder i søvn. Om dagen har jeg dog haft succes med at hun falder i søvn alene i sin egen seng, men jeg ligger jo også lige ved siden af (med det nuværende arrangement). Jeg overvejer om jeg skal give hende en flaske om aftenen i stedet for at amme, for den kan hun jo få i sin egen seng.
Min plan er at når hun vænner sig til at sove i sin egen seng, men med mig tæt på, så at sætte tremmerne på, og når hun så accepterer det, rykke sengen længere væk.
Er min fremgangsmåde for blød? Tror du det kan lade sig gøre på den måde? Når hun vågner til sin morgenamning plejer jeg at lade hende sove videre et par timer i vores seng. Er det ok, eller tror du det forvirre hende?
Mange hilsner
Pernille