Svar: Dolomit
12. september 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Brit
Det er sådan at sundhedsstyrelsen anbefaler at børn over 12 måneder tilbydes letmælk og letmælksprodukter ca. mellem 350-500ml dagligt, fordi det er en rigtig god kilde til især calcium. Hvis barnet ikke får komælk skal det i stedet tilbydes ekstra kalktilskud.
Calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikkemælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv.
Når børn ikke drikker mælk og ikke får surmælksprodukter og lignende, så er det lægen der ordinerer kalktilskud og det er derfor som udgangspunkt lægen du skal tale med, for at vurdere, hvad der vil være det rigtige at tilbyde din dreng.
Jeg mener ikke at Dolomit er det bedste valg til din dreng, når det drejer sig om at tilføre ham calcium. Dolomit er et blandingsprodukt, som indeholder meget magnesium ... Bedre produkter kan være Uni-Kalk fra Pharma Vinci, Bio-calcium fra Pharma Nord, eller Calcium fra Lube.
Men prøv at tale med lægen om hvad han vil anbefale.
Fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske