Svar: Vågner grædende om natten og er helt utrøstelig
12. september 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Malene
Jeg er oprigtigt ked af at høre at I forældre har besluttet jer for at gå fra hinanden. Det er aldrig sjovt og det tager naturligvis tid og tærer på alles kræfter og overskud at komme igennem en sådan periode. Derfor er det naturligt at det også påvirker Alexander, han kan godt fornemme at alt ikke er lutter lykke og harmoni ...
Men derudover er det også naturligt at han i forbindelse med opstart i institution begynder at drømme mere og sove mere uroligt. Alle dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme og det giver naturligt mere urolig søvn og ofte også sværere ved at overgive sig til søvnen. Samtidig har han så også være syg og han har oplevet at du var væk fra ham om dagen - altsammen noget der påvirker ham og kan ændre hans ellers så gode rytme.
Det bedste I kan gøre er som du skriver, at være der for ham, berolige ham, betrygge ham, vise at I er der, passer på ham og elsker ham og på den måde hjælpe ham til ro igen.
Han er stadig så lille at han ikke forstår hvor I er, når han ikke kan se jer - han forstå stadig ikke hvor I er, når I er på arbejde, når han er i institution osv. han kan endnu ikke forholde sig til disse ting og til tid generelt. Han kender jo ikke klokken, ved ikke at I ses igen kl. 16 .. han føler bare at I er væk og det vil han naturligt reagere på.
Det er rigtig vigtigt at I giver ham masser af fysisk kontakt og nærhed, sidder med ham, nusser ham, kilder ham osv. så han rent fysisk mærker at I stadig er der. Berøring gør ham rolig og afslappet, det gør ham godt. Også fordi han i kraft af sin motoriske udvikling jo nu ikke længere sidder på skødet som tidligere, han udforsker verden mere og mere på egen hånd, men den fysiske kontakt har han stadig brug for - så giv ham så meget af det, når I er sammen.
I kan også lege gemmeleg med ham, så I hjælper ham til via leg at forstå at man stadig er der, selvom man er væk ...
Men ellers er det jo et spørgsmål om at I alle skal igennem en rigtig svær fase, finde ud af hvordan I skal bo, hvor og hele logistikken bag at skulle dele forældremyndighed osv.
Jeg sender de varmeste tanker til jer alle tre, knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske