Svar: At tage imod en besked
12. september 2008
Alder:
5 år
Hej med dig
Det er godt at din dreng er kommet på en anden stue og at der nu er nye øjne på ham - det lyder godt.
Jeg må indrømme at jeg står lidt uforstående overfor en udmelding om at det er særlig problematisk at jeres dreng ikke kan modtage en kollektiv besked, det er nemlig det man kalder det og det man vægter som en vigtigt ting, når man f.eks. skal vurdere hvorvidt børn er klar til at starte i skole eller ej "barnet skal kunne modtage en kollektiv besked".
Det er der ikke noget nyt i, det er et faktum som alle børnehaver arbejder med. Det er en pædagogisk opgave at hjælpe børn til dette, f.eks. ved at holde strukturerede samlinger hver dag, hjælpe børnene med at holde fokus på og huske, hvad der bliver sagt, ved at gentage tingene flere gange, fortælle hvad man gør, vise hvad man gør osv. osv.
Hjerneforskning viser også at der er stor forskel på hvornår drenge og piger er i stand til at modtage en kollektivbesked og at drenge på lige netop det punkt, ligger langt bagud i forhold til piger. Drenge er ganske simpelthen ikke indrettet til at modtage kollektive beskeder på samme måde som piger er det.
Hvis man henvender sig til en pige og bare har kortvarig øjenkontakt, så ved hun godt at man taler direkte til hende. Men en dreng skal man have direkte kontakt til. Du skal helst se ham i øjnene og kan du have ham på skødet eller holde ham i hånden eller lignende er det endnu bedre. Det er vigtigt kun at give drenge en oplysning pr sætning ellers misser han det halve ... piger er på lige netop det punkt langt fremme i forhold til drenge og det er blandt andet derfor at flere børnepsykologer har været fremme og sagt, at man skal overveje om drenge generelt børn starte i skole senere end piger.
Det handler kort og godt om at drenges hjerne simpelthen ikke er moden på samme måde som pigernes, de har og danner ikke myelin i samme mængde og ligeså tidligt som pigerne gør. Myelin sidder omkring nervecellernes ledninger, og er en forudsætning for at der kan sendes elektriske signaler mellem nervecellerne.
Jeg tror simpelthen ikke på at jeres dreng er den eneste i børnehaven som ikke kan modtage en kollektiv besked. Der må være andre end ham - både andre drenge, men også yngre børn, som har behov for at få tingene at vide mere end en gang ...?
Måske vil det hjælpe jer at læse nogle bøger af hjerneforsker: Ann-Elisabeth Knudsen. I kan sikkert låne dem på biblioteket. Jeg kunne forestille mig at der var hjælp at hente i bogen "Pæne piger og dumme drenge" ...
Jeres dreng skal naturligvis hjælpes til at høre hvad der bliver sagt, men han hjælpes altså bedst ved at man taler direkte til ham, kigger på ham, evt. giver ham fysisk berøring imens, taler i korte og præcise beskeder osv. og så kommer det højt sandsynligt stille og roligt i takt med at hans hjerne modnes. Han hører måske bare til dem, der skal vente et år med at komme i skole, fordi han så er mere klar :o)
Håber I hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske