Svar: Min datter bider
11. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Jane
Når børn i din datters alder bider, så er det ofte ikke en bevidst handling på den måde at barnet bider for at det skal gøre ondt. Ofte er det et kærlighedstegn der kammer over - imens at I to sidder og leger, nusser og kæler, så sætter hun tænderne i dig - hun mestrer ikke at kysse og hun ved ikke at det hun gør, er forkert fordi det gør ondt - det er mere impulsivt "jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig ..." :o)
Du skal naturligvis være opmærksom på at hun gør det og kan finde på det og derfor må du prøve at holde hende fra skulder, kind osv. når du fornemmer at hun er ved at gøre det, så hun forhindres i det. Sker det alligevel, er det vigtigt at du meget bestemt siger Nej!, så hun ikke er i tvivl om at det her gjorde ondt på dig og det var forkert, det er ikke sjovt, det er AV! og det kan i den forbindelse også være nødvendigt at sætte hende fra dig. Altså sige Nej! eller AV! og sætte hende ned på gulvet. Det at der følger en handling med (at hun flyttes væk fra skødet) vil hjælpe hende til at huske at her gjorde hun noget forkert.
Hvis hun har tendens til at bide i andre børn, så kan det naturligvis også handle om at hun synes det er søde og hun er glad for dem, men det kan også være et udtryk for at hun lige nu er i en alder, hvor hun naturligt undersøger med munden. Igen skal I naturligvis holde øje med hende og forsøge at forhindre at hun sætter tænderne i andre og sker det så alligevel, så må hun fjernes, have at vide at det var forkert og i stedet kan I så vise hende, hvordan hun aer i stedet ... igen en svær balance fordi hun ikke er ældre - rent motorisk vil det nemlig også være svært at ae, hun vil meget let komme til at slå ...:o)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske