Svar: Amning i forbindelse med søvn
11. september 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Anette
Dejligt at høre at du har læst nogle af mine svar til andre og derud af godt kan se, hvad problemet er hos jer ... brystet er jeres drengs søvnassociation og kun med det i munden kan han sove :o)
Fint at du kan se det og rigtig godt at du er indstillet på at det skal ændres. Det kan ikke nytte noget at du slår dig selv i hovedet og får dårlig samvittighed, du har gjort som du mente var bedst i situationen - men din dreng er ældre nu, langt mere bevidst og du kan ikke regne med at han selv siger fra - der er kun en til at ændre på vanerne og det er dig. Det er hårdt, men sådan er det :o)
Det første jeg tænker du skal gøre, er at finde ud af hvad du egentlig vil med hensyn til amning. Du må meget gerne amme og det vil være rigtig fint hvis du kan holde amning nede på kun 1-2 gange i døgnet - det er hvad han har behov for ernæringsmæssigt, ellers skal han have anden mad og spise langt mere sufficient kost.
Det vil som du skriver naturligvis være frustrerende for ham og han bliver ked af det, vred, ulykkelig osv. Men det er i sidste ende dig der ved bedst og ved hvad der er godt for ham. Det du så må vurdere er, hvorvidt det er og vil være dejligt for jer at holde fast i de 1-2 amninger dagligt eller om det er nødvendigt at du stopper helt, fordi han simpelthen ikke kan forstå, hvorfor han nogle gange får lov og andre gange ikke gør.
Hvordan har du det med at skulle sidde med brysterne fremme hver aften og lade ham styre skiftevis at være på bryst, bruge sut, være på bryst, bruge sut - hvordan har du det med at han sådan selv vælger til og fra? Hvis du synes det er hyggeligt og rart, så er det jo fint, men hvis du føler det generende, så må du stoppe det. Så må du holde fast i at når blusen er trukket ned, så er mælkebaren lukket også selvom han bliver sur.
Han er 11 måneder nu og der er ingen tvivl om at du de næste mange måneder, de næste par år, vil stå i situationer, hvor han bliver frygtelig frustreret over ikke at få sin vilje, over at tingene ikke er som han gerne vil have dem. Det er den første spæde begyndelse du mærke på dette nu. Det er utrolig vigtigt at du her kan rumme den frustration og følelser han har, det er enormt vigtigt at du kan bære at han har det som han har det - uden at du vil ændre på det og uden at du tager det personligt. Især det sidste tror jeg du skal arbejde lidt med ... :o)
Jeg har indtryk af at du ammer rigtig meget og derfor kan det rent fysisk også være problematisk at stoppe fra den ene dag til den anden - mælken skal jo ligesom ud ... Jeg har også indtryk af at I faktisk nyder amningen begge to, du synes bare det hele taler lidt overhånd og at din dreng styrer for meget og derfor tænker jeg at det første skridt for dig, må være at det nu er dig der styrer amningerne. Du beslutter dig for hvilke to tidspunkter på døgnet han skal ammes på og så holder du fast i dette.
Det kunne f.eks. være relevant at du ammer ham, når han skal puttes om aftenen (puttes i sin egen seng) og så igen næste morgen tidlig kl. 05, hvor han så kommer ind til jer, ammes og sover videre indtil han står op og starter dagen med morgengrød.
Det kunne således være fint fuldstændig at stoppe amning hele dagen og om natten. Både fordi det giver plads til anden og mere vigtig mad i løbet af dagen, men også fordi det er vigtigt at du nu starter med at lære ham at sove uden at få bryst. Det er vigtigt for at han også kan sove om natten og dit overskud til at lære ham det om dagen er større, fordi du selv der ikke er så træt. Derudover er det synd for ham, hvis han kun kan sove med brystet, når han skal passes.
Så mit forslag til en plan er altså at du ammer ham til natten og tidlig morgen og derudover stopper du amning og følger nedenstående dagsrytme:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors og fars seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, sødmælk af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden - kogte grøntsager, ris med lidt sovs, kogte pastaskruer og lignende, vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13.30
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, friske bær og lignende, vand af kop.
Før aftensmad 17-18: Lidt grønt - agurk, peberfrugt, avokado, kogte ærter, majs, gulerod og lignende imens du gør aftensmaden klar.
Aftensmad 18-18.30: Det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags.
En portion frugtgrød med sødmælk til dessert, eller en godnatgrød, så du er sikker på at han er fyldt op og ikke går sulten i seng. Sødmælk eller vand af kop.
Puttes til natten med amning ca kl. 20
Det er naturligvis vigtigt at I støtter hinanden i disse nye rutiner og selvom far skal starte nyt arbejde, så kan det være udmærket at få far lidt på banen .. simpelthen fordi far ikke forbindes med amning, men far kan putte med jeres dreng, kærtegne ham, berolige, betrygge - han kan gøre det hele, bare ikke amme.
Jeg håber at I hermed har fået et lille skub videre i den rigtig retning, rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske