Brev:
Amning i forbindelse med søvn
11. september 2008
Alder:
11 mdr.
Amning i forbindelse med søvn
Kære Helen
Som hos så mange andre, kan jeg se, er problemet her nattesøvn. Min søn som er næsten et år nu, har indtil for 3 måneder siden (svarende til separationsfasen) kunnet lægges i egen seng og sågar sovet igennem i en periode. Men da han var omkring de 9 måneder ville han ikke falde i søvn selv, men faldt hurtigt i søvn ved at vi (mest mig) lå med ham i vores seng og han kunne mærke os fysisk/holde fast i os. Det skal lige siges at han ikke blev ammet i søvn. Jeg har tænkt at han havde brug for tryghed og syntes at det var ok.
Som jeg har skrevet til dig tidligere er han en lidt sensitiv dreng. Da han begyndte at kunne rejse sig og være mere mobil kunne han ikke finde ro i sin egen seng når han skulle sove og vi fortsatte derfor med at ligge med ham i vores seng, synge en sang og lægge ham ned et utal af gange indtil han sov og så flyttet ham over i sin egen seng når han sov. Altså lige det man ikke ”må”… Det skal lige siges at hans seng står lige ved siden af vores.
Når han ikke har virket træt nok har vi taget ham med ind i stuen igen og prøvet senere.
Men status er nu at han kun kan falde i søvn ved at blive ammet. Og ikke nok om med det, men han vil have ”adgang” til brysterne indtil han sover. Dvs han bliver rasende hvis jeg hiver blusen på plads. Han skriger, ser anklagende på mig og river i mit tøj, spytter sutten ud med foragt indtil han får sin vilje. Han falder som regel i søvn ved på skift at tage sutten, amme, tage sutten osv. Og det kan godt være rigtig mange gange før han til sidst, enten holder fast i mit bryst eller vender sig om på den anden side og sover.
Jeg har læst dine svar til andre om søvnassociationer, og det er nok det samme her. Vi gør alle de forkerte ting med at flytte ham i egen seng når han sover tungt og amme ham i søvn og amme ham om natten. Hidtil har jeg tænkt at det var ok, fordi det fungerede og at det nok bare var en fase. Men det her ser ikke ud til at forsvinde af sig selv. Desværre.
De sidste mange uger er han begyndt at vågne op til 4-5 gange om natten og kan kun sove videre ved at blive ammet. Forsøger man med vand, sut, schyy mv som du anbefaler bliver han endnu mere fortvivlet og man kan slet ikke nå ind til ham. Da han før har kunnet falde i søvn selv, sove igennem og være tilfreds med at få sutten, er det her et kæmpe tilbageskridt.
Det ender med at jeg overgiver mig fordi jeg er så træt og han sover så i vores seng fra første gang han vågner for han vil ikke tilbage i sin egen.
Ved egentlig ikke hvordan det er nået derud. Som udgangspunkt synes både hans far og jeg at det er hyggeligt at han sover inde hos os og der er også ok at han på et tidspunkt ender i vores seng. Men det er grænseoverskridende for mig at han i den grad kræver kontrollen. Jeg ville egentlig gerne fortsætte med at amme, så jeg er ked af den her udvikling. Jeg har vist ind i mellem ammet ham liggende for simpelthen rent fysisk at holde ham liggende i ro. Måske han har fået smag for det og nu kun kan sove på den måde.
Jeg bliver gal på mig selv over at have skabt disse dårlige vaner der for at hvis det skal ændres kommer han til at betale prisen i form af frustration og gråd. Han forstår jo ikke hvorfor han pludselig skal nægtes det han holder af. Han gør det jo ikke bevidst for at genere mig.
Det skal lige tilføjes at det mest er mig der putter. Nogle gange er det faren der gør det med held og andre gange må jeg overtage fordi han så er helt opkørt. De gange faren putter er han ofte meget træt og klokken er hen af 21 før han falder om.
Da han skal starte vuggestue om et par måneder og jeg arbejde, føler jeg vi er tvunget til at gøre noget nu.
Han sover om dagen to gange i alt ca 2-3 timer og ca 9-10 timer om natten.
Mine spørgsmål er selvfølgelig: hvad gør vi?
Hvordan kommer vi videre herfra?
Er det bedst helt at opgive amningen og i så fald hvordan gøres det mest skånsomt for ham?
Er vejen frem at faren overtager (han arbejder og starter nyt job 1.10 og har svært ved at overskue nætter uden søvn) og har min dreng bedst af at komme på eget værelse?
Forestiller mig at der bliver frygteligt med mange nætters gråd og græden sig i søvn og det har jeg ikke hjerte til :-(
Jeg håber meget at du kan hjælpe på en måde så alle ikke skal være kede af det.
Bedste hilsner og tak for en god brevkasse!
Anette