Svar: Vække barnet for at ændre rytme?
11. september 2008
Alder:
2 år
Kære Ingrids mor
Tak for dit brev, som tydeligt viser din frustration og det er desværre ikke første gang jeg støder på diskussionen mellem institution og forældre - skal barnet vækkes eller ej ... Det er synd at det skal være nødvendigt - både for jer forældre og for pædagogerne og ikke mindst for lille Ingrid.
Som udgangspunkt skal børn naturligvis ikke vækkes. Børn sover når de er trætte og derfor har de behov for at sove, når de sover. MEN det er også sådan, at vi alle har det, der hedder den cirkadiske rytme, eller vores indre ur. Hvornår vi vågner, sover, spiser, er aktive, trætte osv. følger ofte en helt bestemt rytme og er afhængig af forskellig faktorer.
Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Rytmen påvirkes blandt andet af rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Det har naturligvis også noget at sige, hvordan og hvor meget barnet sovet i løbet af dagen. Vi har brug for at sove en vis mængde tid og at være vågne i en vis mængde tid og som sagt, vil vi sove, når vi er trætte og vågne, når vi ikke har behov for at sove mere. Det er også rigtigt at rytmen kan variere fra person til person, så nogle er b-mennesker og andre er a-mennesker. Det er også sådan at der er forskel på søvnbehov, nogle sover rigtig meget, og andre klarer sig fint med meget få timers søvn.
Hvis man har et barn, der har en rytme med at sove 4 timer i løbet af dagen og derfor sover en kortere nattesøvn og naturligt går sent i seng - så er det sådan barnets rytme er. Ingrid får jo sit søvnbehov dækket, hun har det fint med den måde. Problemet opstår fordi det ikke passer med den rytme I forældre har, hvilket jeg synes er helt reelt og det betyder derfor ikke, at man ikke kan gøre noget for at ændre på det. Det er jo ikke et spørgsmål om at Ingrids rytme skal fungere - det er et spørgsmål om at hele jeres lille familie skal fungere og når og hvis man vil ændre på den cirkadiske rytme, så er det vigtigt at gøre det hele dagen igennem.
Jeg synes det er problematisk hvis ikke institutionen vil hjælpe jer med dette, for det tager nogle uger, måske 3 uger at ændre på tingene og derfor er det ikke noget I kan gøre over en weekend. Som du selv skriver - I forsøger at ændre vaner fredag aften og allerede onsdag er I tilbage igen ... fordi der ikke samarbejdes om tingene.
Når man vil ændre på en rytme, hos et barn som falder meget sent i søvn og sover meget længe om dagen, så skal man gøre det ved at putte barnet meget sent i begyndelsen. Det vil sige at I først putter hende kl. 22.30, hvor hun plejer at falde i søvn. Dette fordi hun skal lære at få fornemmelsen af hvad det vil sige at være træt, når man går i seng og falde i søvn, når man bliver lagt der (i stedet for den rutine der ligger i at stige ud af sengen hver gang man bliver lagt i den ..). Næste dag eller efter et par dage, så putter I hende 15 minutter tidligere, altså 22.15 - efter fuldstændig samme princip som de foregående aftener. Efter et par aftener, puttes hun så kl. 22, så 21.45, så 21.30 osv. indtil I rammer det tidspunkt, hvor I gerne vil have at hun falder i søvn, hvor hendes nattesøvn skal starte.
Samtidig med at man gør dette, er det så meget vigtigt at man holder fast i at dagluren ligger på det tidspunkt, hvor man ønsker hun skal sove om dagen. Ligesom man skal holde fuldstændig fast i tidspunkter for mad. Men det er samtidig meget vigtigt at man ikke lader hende sove for længe om dagen. Hvis man skønner at hun har brug for to timers middagslur, så skal hun have to timers middagslur og derfor må middagsluren også afkortes stille og roligt i takt med at nattesøvnen bliver længere.
Det er naturligvis lidt hårdt for hende at ændre rytme og derfor vil hun naturligt blive mere træt. Derfor vil man heller ikke kun regne med at hun selv i begyndelsen vil regulere det ind. Man kan altså ikke gå ud fra at hun af sig selv vil sove 15 minutter mindre, hvis hun om natten sover 15 minutter mere ... derfor er man altså ofte nødt til at vække barnet i en periode!
I takt med at intervallet bliver lidt større og rytme ændrer sig mere og mere, at hun f.eks begynder at kunne falde i søvn kl. 21 i stedet for 22.30, så vil dagssøvnen naturligt også blive kortere og hun vil vågne af sig selv, når hun er parat til det. Men i starten vil man ofte være nødt til at hjælpe barnet på vej, ved at vække det og holde middagsluren på et minimum - og faktisk ofte også gøre den lidt kortere end man lige umiddelbart tænker er nødvendigt ...
Det vil naturligt også betyde at barnet så i en kortere periode vil være i søvnunderskud men lige netop dette skulle jo gøre at hun føler sig træt om aftenen og derfor netop selv begynder at foretrække at komme i seng "jeg er træt, jeg vil gerne i seng og sove".
Du skal gennemsnitligt regne med at et 2 års barn har behov for ca 13 timers søvn i døgnet. En middagslur på 2 timer (sove fra 12-14) og en nattesøvn på ca 11 timer (20-07)...
Jeg håber du kan bruge min forklaring og jeg håber at I finder ud af at samarbejde omkring det med vuggestuen :o) Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske