Brev:
Vække barnet for at ændre rytme?
11. september 2008
Alder:
2 år
Vække barnet for at ændre rytme?
Kære Helen
Så har jeg brug for et råd igen.
Vores datter er nu blevet 2 år, og stortrives i sin vuggestue, hvor hun i gennemsnit er i 7 1/2 time om dagen. Jeg skrev til dig for nogle måneder siden, for at høre hvor off-knappen på små børn var, idet vi havde store problemer med at få hende til at sove. Til tider tog det op til 2 timer, før hun gik omkuld. Dengang svarede du med at fortælle om lærkebørn etc. Der er ingen tvivl om at vores datter nok er et b-menneske, hvilket efterhånden volder os ret store problemer, derfor dette brev.
Siden brevet om off-knappen har vi flyttet hende over i en junior-seng, da hun var begyndt at kravle ud af tremmesengen, med det resultat at vi har hende rendende op til 40 gange i løbet af en aften - 40 lyder af meget, men vi har selv talt dem. Nogle gange kan jeg få hende til at sove, ved at lægge mig ned med hende i hendes seng. Andre gange lykkedes det at køre hende så træt ved at følge hende ind i seng igen og igen og igen at hun falder i søvn, men jeg må desværre tilstå at det er svært at blive ved med at være sød og imødekommende, omend bestemt, når hun står der for 33. gang i løbet af to timer. Jeg bliver irriteret på hende, og skælder hende til tider lidt ud, selvom jeg godt ved at det næppe hjælper.
Vi har naturligvis spekuleret over, om hun ikke er tilstrækkeligt træt, når vi putter hende kl. 19.30-20.00, og heri er problemet nok. Vores vuggestue vil nemlig ikke vække hende, med det resultat at hun ofte sover op til 4 timer derhenne. Vi har forsøgt at argumentere med dem, men foreløbig uden held - deres politik er at de ikke vækker børnene. Vi har nævnt for dem mange gange, at hun først falder i søvn kl. 22.30 - og vi mener jo klart at det skyldes at hun sover så meget derhenne - men de mod-argumenterer med, at al søvn før kl. 15.00 ikke påvirker hendes søvn. At hun så ofte sover kl. 16.00, når vi kommer for at hente hende, det er så en anden sag.
Vi er naturligvis opmærksomme på og enige i at hun skal have al den søvn hun har brug for, men vi mener samtidigt at hovedparten af den søvn burde ligge om natten - ca. fra kl. 20.30-07.30, eller hvornår hun nu vågner, og synes ikke at hun burde sove mere end to timer i vuggestuen - men den holdning står vi altså alene med, overfor vores vuggestue. Jeg vil derfor gerne høre dig om din mening om sagen - har børn i hendes alder brug for mere søvn end 2-2 1/2 time om dagen, hvis de sover godt om natten?
Jeg vil også gerne understrege at vi ikke er interesserede i at have et barn, der er så træt ovenpå dagen i institutionen, at hun går omkuld kl. 18.30, men et eller andet sted burde man vel kunne finde en mellemvej, som vi alle kunne enes om. Det er, for at være ærlig, lidt belastende ikke at have noget voksentid overhovedet om aftenen, hvad man som forældre-par jo også har brug for, fra tid til anden. Vi har også prøvet at bruge weekenderne på at vende søvn-rytmen for hende lidt, men det holder som regel til onsdag - så har vuggestuen vendt den tilbage igen.
Det blev en lang mail, og det reflekterer nok bare hvor frustreret jeg er over situationen, der har stået på i fire måneder nu. Kan du give mig lidt ammunition ift. den snak vi nok er nødt til at tage med vuggestuen, eller er du enig med dem i at, at man ikke vækker et barn der sover lur?
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Bedste hilsner
Ingrids mor