Svar: Sove på eget værelse - 6 mdr.
11. september 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Det vil være rigtig godt at lade jeres dreng starte med at sove i hans egen seng i soveværelset, så han bliver tryg ved at sove i sengen, fordi han har dig ved siden af og ligger i det rum han kender og forbinder med at skulle sove.
Det kan dog også være en mulighed at starte med at lade ham sove i vuggen på sit eget værelse, hvis han er vant til at falde i søvn i vuggen og forbinder den med at skulle sove, så betyder det mindre hvor den står ...
Det er dog meget vigtigt at han har lært at falde i søvn i enten vugge eller seng - du kan ikke regne med at du fra den ene dag til den anden kan lade ham falde i søvn i vugge eller seng, hvis han er vant til at falde i søvn i din favn eller liggende tæt op af dig i din seng. Så er første skridt at du lærer ham at falde i søvn uden brystet i munden og uden at være i favn ...
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se hvordan han falder i søvn nu, men det lyder som om at han forbinder amning og det at være tæt på dig med at skulle sove. Det er også helt relevant i forhold til hans alder, at han har behov for brystet inden søvn, men det er så meget vigtigt at du nu forsøger at amme ham og derefter flytte ham til egen seng inden han falder i søvn. Han skal altså lærer at sove i sin egen seng uden brystet i munden, have sin bamse, puttes kærligt og nænsomt på det tidspunkt, hvor han lige registrerer hvor han sover, men samtidig er træt nok til at overgive sig til søvnen med dine beroligende hænder, kærtegn og stille ord "ssshhh", "sssååå".
Det er altså ikke et spørgsmål om at lægge ham og lade ham være ked af det. Du skal lære ham at falde i søvn uden at være afhængig af brystet i munden og det tager tid. Du skal give ham en substitut for brystet, - bamsen, kærtegnene osv. og så skal du finde det rigtige tidspunkt at putte ham på - altså der hvor han er vågen nok til at registrere hvor han lægges, men stadig træt nok til at blive lullet i søvn.
Jeg ved fra dit tidligere brev, at du ønsker at stoppe amning og overgå til flaske - i givet fald er det naturligvis flasken som han skal have. Igen stadig ikke falde i søvn med den i munden, men lige registrere hvor han sover osv.
Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske