Svar: Ændret natterytme - ingen søvn
11. september 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Din datter har en alder nu, hvor hun er langt mere opmærksom på verden og på hvad der sker omkring hende. Hun fornemmer helt tydeligt rummet hun er i, om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller hos en fremmed. Hun bruger også sig selv mere fysisk, vender, drejer, triller. Kontakten til hende er mere og mere intens, hun pludrer i dialog, griner og kluk-ler.
Alt dette betyder at børn i denne alder ofte ikke får indtaget alt det de egentlig behøver i løbet af dagen ved brystet. Hun har altså ligesom lidt for travlt til at spise sig helt mæt nok og for at få indhentet det forsømte, så er det nødvendigt at gøre det om natten. Det gør hun tilgengæld også og det er lettere for hende at spise der, for der er ingen forstyrrende elementer, og din mælk løber ofte også lettere til ...
Det er derfor rigtig vigtigt at du lige nu forsøger at tilbyde hende brystet hyppigere i løbet af dagen, så du er sikker på at hun bliver fyldt rigtig godt op der. Det kan være en rigtig god idé at forsøge at amme hende fra begge bryster, lidt ligesom du gjorde i starten og dermed også amme hende lidt hyppigere. Det vil sige forsøge med en ammerytme, hvor du ammer hende, når hun vågner af lur, tilbyder hende den ene side, lader hende spise godt, effektivt osv. Derefter skifter du hende, leger med hende, tumler osv. og så ammer du hende fra modsatte bryst inden hun så skal sove næste lur. På den måde får du stimuleret begge bryster mellem hver søvnperiode og du får tilbudt hende lidt ekstra.
Det vil ofte give en ændring i løbet af få dage - det er altså ikke uger vi taler om. Hvis du ikke oplever at du ved at øge mælkeindtaget og din mælkemængde ved at følge ovenstående, kan få hende til at sove et længere stræk aften og nat, så kan det være et tegn til at lidt skemad er nødvendigt. Men prøv om ikke du ved at følge mit råd, kan fortsætte amning lidt endnu:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske