Svar: Spiser ikke til frokost, vægtforøgelse og flaskenedtrapning
10. september 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Christina
Jeg synes umiddelbart at din plan for dagen ser fin ud, du kan jo ikke komme et formiddagsmåltid ind, når børnene sover hele formiddagen - tilgengæld burde de så kunne spise en lidt større frokost ... Derfor tænker jeg at små hapsere alene ikke er nok og at det vil være rigtig godt at supplere dem med noget grøntsagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden, som de tilsyneladende rigtig godt kan lide - det kan også være glas du køber, som de kan have med i dagpleje.
Det er bestemt ikke usædvanligt at børn der er født før tid har brug for længere tid til at lære at spise mad der skal tygges og det er helt okay, det du beskriver. Der er intet i vejen for at du bibeholder grød og grøntsagsmos og kun bruger brødhapsere som supplement til det andet. Det er netop vigtigt at energiberige og sikre dem et indtag ved fortsat at tilbyde dem mos.
Med hensyn til at energiberige deres mad, så synes jeg den bedste måde at gøre det på er ved at tilbyde dem forskellige typer fedtstof. Du kan bruge sødmælk, smør, forskellige slags olier og så er det også meget vigtigt at du tilbyder dem fisk. Det kan være fisk i grøntsagsmosen eller fisk som pålæg: Sildepostej, tunsalat, rognguf, makrel, - det kan også være stykker af fiskefrikadeller, rødspættefileter osv.
Jeg er helt enig med dig i at deres ekstra energibehov ikke skal dækkes af sukker og generelt dårlige fødevarer - jeg forstår derfor ikke hvorfor diætisten på sygehuset har anbefalet kiks og saftevand .. men det må hun vel have en mening med. Personligt synes jeg begge børn er bedre tjent med en god bolle, f.eks. en hjemmebagt havregrynsbolle:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Du kan naturligvis også bage federe boller, som de gammeldags fødselsdagsboller, der er lavet med smør og sødmælk ...
Derudover tænker jeg at også protein er vigtigt for at vokse, det er ikke kun et spørgsmål om at få fedt, det er vigtigt også at spise protein. Vi får mest protein fra kød og indmad og det skal du naturligvis også give dine børn. Men også æg indeholder meget protein og det kan være udmærket at tilbyde dem ½ hårdkogt æg en gang imellem. Det kan de sikkert også godt tygge :o) Du kan også give dem æggepandekager eller lignende.
Derudover synes jeg at du skal tale med børnelægerne om hvorvidt det vil være mere relevant at tilbyde børnene proteindrik, fremfor saftevand. Man kan lave proteindrik selv, men man kan også købe det færdig fremstillet.
Jeg synes også at modermælkserstatningen må være en fordel, via den får de jo nogle vitaminer, mineraler osv. som sødmælk eller komælk generelt ikke giver. Det er derfor vigtigt at bibeholde mme til de er mindst et år. Meget gerne 400ml dagligt. Det kan være en fordel at tilbyde dem flaske inden sengetid og igen omkring midnat - hvis de på nuværende tidspunkt kan sove fra ca 20.30 til 05 næste morgen, så burde de også kunne sove fra ca midnat til næste morgen kl 07, hvor de så kan starte dagen med grød i stedet for mælk.
Med hensyn til din datters ryg, så lyder det som om at hun bliver lidt træt i ryggen, når hun har siddet lidt og det vil være rigtig fint at du fortsat lægger hende på maven så meget som muligt. Hun er jo et lille myr, så selvom hun ikke synes det er så sjovt, så er maveliggende stilling altså rigtig godt. Det er også fra maveliggende stilling at hun lærer at kravle :o) Læg en pude under hendes mave, så er det måske lidt sjovere for hende og så et spejl foran, så hun kan se sig selv.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske