Svar: Putteritual 2
10. september 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Birgitte
Jeg synes det lyder som om at jeres datter er ved at finde ud af, hvad det er I forventer af hende. Det er således rigtig fint at hun nu selv er begyndt at lægge sig ned, når I kommer tilbage, - hun ved godt at hun skal ligge i sin seng, at hun skal lægge sig til at sove.
Jeg tænker at I skal overveje om det er nødvendigt at gå fra hende lige nu. Det kunne godt være at hun havde behov for et par dage, hvor I enten sad hos hende og holdt hende lidt i hånden eller hvor I bare var i værelset, lavede noget andet og med jeres stemme beroligede hende "Mor er lige her, læg dig ned skat, nat-nat". Så mærker hun at I stadig er der og ikke har forladt hende, men samtidig at I holder fast i at hun skal sove. Det kan samtidig være godt hvis I kunne lave et eller andet, f.eks. stå og stryge tøj eller sidde og arbejde på computeren, så hun fornemmer at I er igang med noget og ikke sidder og venter på at hun falder i søvn.
Det kan være rigtig fint at varierer mellem de forskellige puttemetoder. Nogle gange virker det at blive der, så lægger hun sig trygt og roligt til at sove - ligesom når du tager hende i favn og hun sover i løbet af 1-2 minutter. Så kan det være rigtig godt bare at være der lidt og lige bruge de minutter det tager. Andre gange vil hun så begynde at se det som underholdning, så bliver det sjov, hun vil lege og hopper rundt i sengen og så er det uhensigtsmæssigt at gå. Det kan også være sådan at hun ligger og holder øje med jer, af frygt for at I skal gå - så hun ikke tør lægge sig til at sove og det er selvfølgelig også et problem :o)
Lige nu lyder det som om at I skal holde fast i det putteritual I har og så gå kortvarigt ligesom I gør. Da hun har været vant til at I har sidde hos hende og det er dette I forsøger at ændre, så tænker jeg at I lige nu skal prøve bare at være til stedet i rummet,lave et eller andet praktisk og berolige hende med jeres stemme og se om hun så ikke trygt lægger sig til at sove uden at græde. Herefter kan I så forsøge at gå til og fra igen.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske