Svar: Triller ikke endnu - 9 mdr.
10. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Dorthe
Umiddelbart lyder det som om at din datter godt kan trille, men at hun bare finder det sjovere at bevæge sig på anden vis og hun lyder jo motoriske til at være meget godt med.
Det er et eller andet sted vigtigt at hun bevæger sig i alle retninger, det stimulerer hendes balancecenter og er vigtigt for hendes udvikling fremover. At trille og dreje sig, komme fra siddende til liggende stilling og omvendt er vigtigt. Det vil derfor være rigtig godt at du tumler med din datter så meget som muligt.
Det er fint at hun nu er begyndt at rejse sig ved tingene eller viser at hun gerne vil stå, men hun har også godt af at lære at kravle og derfor er det vigtigt at hun stadig er så meget på maven som muligt. Det er fra maveliggende stilling at hun lærer at komme op på alle fire og finder ud af at kravle.
Du kan gynge hende, evt. købe en babygynge som hun kan sidde i (ikke en hoppegynge) og gynge frem og tilbage. Det vil også være rigtig godt, at svinge hende i et lagen, hvor I forældre står og holder i hver sin ende. Hun skal tumles rigtig meget med.
Hvis du er bekymret for hende, så synes jeg du skal prøve at ringe til kommunen og høre om de har en børnefysioterapeut ansat, som kan se på din datter og give dig gode råd til leg og bevægelse. Jeg mener ganske bestemt at der er flere fysioterapeut ansat i børneområdet i den kommune du bor i.
Du skal således ikke være bekymret for din datter, men du skal heller ikke være ligeglad - det er vigtigt at du prøver at stimulere hende til at bruge sig selv mere fysisk :o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske