Svar: Min datter på 1 år kravler ikke
30. marts 2004
Alder:
12 mdr.
Kære SB
Da din datter er blevet ultralydsscannet og hofteskred er blevet afvist, må du gå ud fra at der ikke er en sammenhæng her.
Derimod betyder det meget, hvordan din datter i øvrigt er mobiliseret. At sidde i gåstol kan medvirke til at kravlestadiet springes over. Samtidig kræver det at kravle at muskulaturen i kroppen er styrket nok til at klare det, at barnet er stærk nok.
Fra barnet er helt lille lærer det sig hele tiden nye færdigheder og det får lyst til at udforske sig selv og sine omgivelser. At være på gulvet giver barnet plads til at bevæge sig og det er fra liggende stilling at barnet lærer først at trille, så krybe, kravle og sidde.
Børn som finder det anstrengende at være på gulvet, skal man opmuntre og hjælpe på vej, så det bliver spændende. Når barnet først kommer igang med at bevæge sig, giver det nye muligheder og det virker positivt på humøret og lysten til at bevæge sig mere.
De fleste børn udvikler deres muskulatur og balance gennem kryben og kravlen før de bliver stærke nok til at sidde selv, men der er jo aldrig regler uden undtagelser:o)
Er din datter meget stor af sin alder? Jeg spørger fordi nogle børn bliver meget store fordi de 'sidder placeret', hvor andre børn ikke rør sig fordi de er meget store.
Bevægelege er vigtigt. Hjælp din datter med at krybe og trille på gulvet. Lad hende sidde på skødet og lege 'ride-ranke'. Først kommer bondemandens hest - i lunte, så kommer herremandens hest i trav, og tilsidst kommer kongens hest i galop. Legetøj som kan bevæges, f.eks. trækkedyr, badeting, som kan flyde og som din datter skal strække sig efter, bolde, baloner mv. er godt. En gynge udvikler også balancen, luftture, hvor barnet holdes under maven og flyver gennem luften er godt. Gemmelege, hvor du 'bliver væk' og din datter skal finde dig, en hule lavet med et tæppe over bordet, hvor din datter skal bevæge sig for at få øje på dig er en idé. Og så er det naturligvis altid godt at tage barnet med i svømmehallen og lade det bruge sig selv i vandet,- plaske med hænder og fødder, blive strakt ud osv.
Det der er vigtigt er at din datter selv får styrket sine muskler, kun ved egen kraft bliver hun stærk nok til at lære det. Når hun forsøger at gå i sin gåstol, så holder siderne på stolen hende og hun støtter derved ikke sig selv. På samme måde, når hun sidder i sin høje stol, så bliver hun støttet og styrker derved ikke sig selv. Så masser af ophold og tumlen på gulvet er nødvendigt.
I skal støtte jeres barn bedst muligt og I må gerne hjælpe hende op på alle fire og rokke, hvis hun er stærk nok i arme og ryg til dette. Ellers skal I styrke hende som ovenstående beskrevet.
Tilsidst vil jeg lige sige at nogle børn jo er senere motorisk udviklet end andre, hvilket du også beskriver at storebror var. Måske er dine børn så meget hurtige til at tale og udtrykke sig flot verbalt:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske