Svar: Søn på 1år har hård mave
30. marts 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Karin
I en alder af et år spiser din søn samme kost som resten af familien og du kan tilbyde ham stort set alt. Det er jo sådan at jo mere der kommer ind, jo mere kommer der også ud. Din søn har brug for mange måltider i løbet af dagen og de skal være så varierede som muligt.
En plan kunne se sådan her ud:
Morgen: øllebrød eller havregrød
Formiddag: ½ bolle, banan eller anden frugt
Frokost: rugbrød med forskelligt pålæg, samt tilbehør af forskelligt grønt (ærter, majs, pebberfrugt, advokado, agurk osv)
Eftermiddag: En portion yoghurt evt. med drys og lidt bær eller frugt, samt ½ bolle med smør.
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt (gulerødder, pebberfrugt, majs, ærter)
Aftensmad: Det samme som du spiser og gerne en portion frugtgrød med mælk, eller frisk frugt som dessert.
Du skal sørge for at han får rigeligt at drikke. Du kan tilbyde ham max ½ liter mælk om dagen (incl yoghurt) og herudover give ham vand og evt. lidt juice.
Frugt, bær, yoghurt, juice, svesker, rosiner, naturligvis i små mængder, har en god effekt på maven. Derfor er det godt at få lidt af det hele i løbet af en dag. Grød viker også godt i maven og derfor er det godt at starte dagen med dette. Brød, med en fornuftigt fiberindhold på samme måde, men altid med rigeligt væske til.
Du kan godt give din søn laktulose. Du må give ham en ml pr kg fordelt på en til to doser dagligt. Det er ikke sikkert at han har behov for så meget, det kan godt være at 5 ml er nok. Du må forsøge dig frem.
Hvis din søn har hård mave, vil afføringen normalt være fast og knoldet. Han vil ofte også have besvær med at komme af med det og have mavesmerter i forbindelse dermed. Det er ikke alle børn der har afføring dagligt, for nogle vil det være normalt at der går et par dage imellem. Det der er vigtigt er at barnet trives og ikke har ondt, når det skal af med sin afføring, samt at afføringen er okay i konsistensen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske