Svar: Min søn på to måneder vil gerne have kamillete
2. juni 2003
Alder:
2 mdr.
Hej Malene
Hvis din søn får sit mælkebehov dækket i løbet af dagen, ser jeg ikke noget i vejen for at han får kamillete ved siden af. 150 ml. te i løbet af en dag svarer kun til en lille flaske og det synes jeg er i orden, hvis han får dækket sit behov for mælk i øvrigt.
Hans behov for mælk svarer til ca. 1/6 af hans vægt. Det vil sige at et barn der vejer 6 kg skal have 1000 ml mælk på et døgn. Du kan lave en udregning der hedder:
Antal ml pr døgn = legemsvægt i gram/6
Vær opmærksom på at nogle børn har behov for mindre og derfor ikke skal presses til sidste dråbe, andre tømmer flaskerne fuldstændig og virker stadig sultne og skal selvfølgelig derfor have mere. Men udregningen kan give dig et fingerpeg om, om han får sit behov for mælk dækket. Hvis han gør det, synes jeg kamillete er i orden, selv om det ikke har nogen næringsværdi.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske