Svar: Vores datter er meget pylret om aften
2. september 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen har en lang vågenperiode om aftenen. I den alder, sover de ofte ikke så længe om dagen, men sover derimod ofte 3-4 kortere lure i løbet af dagen og den sidste lur ligger ofte så sent, at de går sent i seng. Det er derfor helt normalt at børn i denne alder måske først går i seng kl. 22 samtidig med at de sover kortere lure dagen igennem.
Det plejer at hjælpe, når man kan begynde med lidt skemad, fordi der er noget fornuftigt i at tilbyde skemad til faste tider, så barnet stille og roligt lærer at der er morgenmad, frokost og aftensmad og på den måde får en rytme, som passer til familiens rytme. På den måde vil det også blive mere og mere overskueligt at finde faste tidspunkter for søvnen.
Det er således fint at I er begyndt med lidt skemad, det vil på sigt hjælpe på hendes døgnrytme, hun er dog stadig så lille at det lige skal have lidt tid. Mit bud vil være at det ændrer sig i løbet af de næste 1½ måned ... Og I forældre vil der begynde at kunne få lidt mere tid til hinanden om aftenen igen :o)
Samtidig har det også betydning at hun jo udvikler sig hele tiden og der sker rigtig meget med hende. Hun vil gerne underholdes, kan godt ligge for sig selv kortvarigt, men hun har brug for at I hjælper hende med at blive bevæget, bruge sig selv fysisk, pludrer med hende osv.
Hun kræver altså en anden form for opmærksomhed end tidligere, hun virker måske nogle gange lidt mere omklamrende og mange forældre oplever også at børn netop i 4 måneders alderen kan have lidt afstandstagen overfor fremmede. Hun græder voldsomt, hvis hun kommer i favn hos bedstemor eller en anden, men stopper ligeså snart mor tager hende igen.
Det handler altså også om den udvikling hun går igennem lige nu og det er som du selv er inde på en helt normal fase, som I skal igennem. I hjælper hende bedst ved at støtte hende i de nye færdigheder. Det kan være at hjælpe hende med at trille fra mave til ryg, lave bevægelege med hende, lade hende selv trække sig op til siddende stilling når hun ligger på ryggen og I holder hende i hænderne.
Det kan også være at synge sange med fagter, hvor du bruger dine fingre foran hendes ansigt i mens du syner - f.eks. lille Peder Edderkop.
Ud fra den plan du har sendt, så fremgår det ikke rigtig hvor meget flaske hun får. Du skriver at hun får mme om morgenen - jeg går ud fra at hun også får mme i løbet af dagen og aftenen og evt. natten ... Ellers er det fordi hun mangler mælk at hun er ked af det ...:o)
En plan for dagen ud fra dine tider ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme og sover videre
Formiddag 9: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur, sover fra ca 9.00 til ca 10.30-11.00
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme og sover fra ca 14.00 til 15.15-15.30
Sen eftermiddag 17: Tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.
Får flaske med mme og sover sidste lur kl. 18.30-19.15
Er så vågen om aftenen, og puttes til natten med ny flaske mme kl. ca 22
Nat 22-05: Har sandsynligvis behov for en flaske mme i dette tidsrum, sover hun igennem til næste morgen tidlig er det dog okay, hvis hendes samlede mælkeindtag er dækket af flaskerne i løbet af dagen.
Som I kan se er der betydeligt flere flasker og mere mælk i den plan jeg sender jer her, jeg går dog ud fra at dagen ser nogenlunde således ud hos jer, at I bare ikke har skrevet tilbuddet om mme ind i jeres plan ...? :o)
Og så skal I selvfølgelig snakke og pludre dagen lang og forsøge at aktivere hende så meget som muligt når hun er vågen. Hjælpe hende med at blive skærmet og finde roen når hun skal sove, så hendes søvn bliver så god som muligt og så sige til jer selv at vågenperioden om aftenen er normal - det er fordi hun sover som hun gør om dagen og har den alder hun har:o)
Håber ovenstående giver jer lidt ro, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske