Svar: Urolig om aftenen
2. september 2008
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke er at der især er to årsager der spiller ind hos jer lige nu.
Det første er at din datter har en alder, hvor hun naturligt har behov for at få mælkeproduktionen sat lidt op. Ved at græde mere, være mere urolig og pylret bliver hun lagt mere til brystet og mælkeproduktionen øges. Hendes uro og gråd kan altså skyldes at hun har behov for at die lidt hyppigere og mere kortvarigt.
Derudover så er det også sådan at små børn let kan blive overstimulerede og reaktionen kommer tit om aftenen. De hører alt, evnen til at lukke til og fra har små børn ikke. Det betyder at hun i løbet af dagen registrere lydende fra vejen, en hund der gør, fuglenes fløjten, din stemme, fjernsynet, radioen osv. Samtidig har hun en alder nu hvor hun bliver mere og mere bevidst om sine omgivelser. Hun ser nu farver, former, fokuserer på verden omkring på en anden måde end tidligere. Derfor får hun rigtig mange stimuli og har svært ved at lukke af og bliver derfor hurtigt lidt overtræt.
Når små børn græder, så gør vi ofte 117 ting i håb om at et eller andet må hjælpe - op til mor, prøver brystet, op igen, over til far, går lidt rundt, forsøger med en rangle, med en sut, ned at ligge, vugge lidt, op igen, prøve med aktivitetestæppet, synger en sang, tilbage til mor, brystet igen, så en sut osv. osv. Selvfølgelig i bedste mening, men det eneste man gør er faktisk at tilføre endnu flere stimuli.
Derfor er det en god idé at forsøge at fjerne mængden af stimuli lidt. Medtænke at hun i øjeblikket ikke skal slæbes rundt til en helt masse i løbet af dagen, at TV, fjernsyn osv. skal slukkes ind imellem, at hun sover et sted, hvor der er ro. Og når hun om aftenen så virker overtræt og ked af det, så gå i soveværelset med hende, trække gardinerne for, lægge dig og amme. Eller lade far gå lidt rundt med hende, svøbe hende lidt, et stille "ssshhh" eller "sssååå", holde fast i det samme, det rolige, det I ved normalt virker.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske