Brev:
Urolig om aftenen
2. september 2008
Alder:
1 mdr.
Urolig om aftenen
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig angående min datter og har fået godt og brugbart svar, så nu forsøger jeg mig igen :o)
De sidste uger har min datter på nu 6 uger været meget ked af det, specielt om aftenen. Det starter et sted mellem kl. 18 og 20 og varer indtil 22-22.30. Det starter som regel med, at jeg om eftermiddagen har meget svært ved at få hende til at sove. Hun tager ofte en god lur på 2-3 timer over middag og herefter sover hun i meget korte perioder eller slet ikke indtil vi får hende til at falde til ro ved 22 tiden.
I lang tid troede vi, at aftengråden skyldtes mavekneb, men det undrer os, at hun ikke viser tegn på dette. Hun prutter godt nok, men jeg tror mere det er som en konsekvens af den stærke gråd. Vi kan i løbet af aftenen få hende til at holde pauser fra gråden, hvor hun enten bare kigger eller sover lidt - her virker hun meget afslappet. Det er som om, hun lige pludselig husker at hun er ked af det og begynder igen. Det undrer os ligeledes, at hun, når hun holder op med at græde sidst på aftenen ikke falder i søvn af udmattelse, men er smilende og meget afslappet. Her vil hun igen gerne spise (det vil hun ikke i de timer hun er ked af det) og efterfølgende leger vi lidt, hvor hun er meget tilfreds. Herefter falder hun i søvn og sover fint om natten.
Hvis hun græd pga. mavekneb ville hun vel falde i søvn af udmattelse og ikke være afslappet efterfølgende? Kan det være mig, der påvirker hende psykisk? Kan vi gøre noget for at få hende til at sove sidst på dagen og/eller for at aflede hende fra gråden om aftenen? kan det være mavekneb på trods af ovenstående opførsel?
På forhånd mange tak for svar.