Svar: Pottetræning - 22 mdr.
2. september 2008
Alder:
22 mdr.
Kære Sara
Renlighed er en proces og det tager tid. Det er noget barnet rent fysiologisk modnes til og et godt tegn på at barnet er ved at være klar, er hvis din dreng kan holde sig tør i 3 timer. Derudover er det sådan at renlighed har forskellige faser og det er vigtigt at kende til disse.
I første fase kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen. Det er der jeres dreng er nu. Han kommer og siger, at han har noget i bleen, han er opmærksom på at det ikke føles så rart og han vil gerne have en ren ble på.
I anden fase kommer barnet og fortæller at nu laver det i bleen - "jeg tisser" og ofte kommer fokus på dette om sommeren, hvor barnet kan løbe lidt rundt uden for bare med et par badebukser eller bar numse. Så opdager barnet pludselig hvad der egentlig sker.
I tredie og sidste fase kommer barnet og siger til lige inden. "Jeg skal tisse" og man kan se at barnet næsten ikke kan holde sig, benene klemmes sammen og barnet står og hopper, kæmper for at holde sig. Det skal gå hurtigt og her skal man så skynde sig på toilet eller potte og pyt med de dråber der måske er nået at komme i bukserne.
I denne fase vil man begynde at kunne holde øje med ham, og når man kan se at han ligesom gør tegn til at skulle tisse og han samtidig har vist interesse for potte eller toiletsæde, så må du opfordre ham til at komme på toilettet. Du kan også i denne fase opfordre ham til at gå på toilettet som en del af den daglige rutine. Han skal tisse inden han går i seng, når han står op om morgenen, inden han løber ud og leger, inden I skal køre op og handle osv. Faste tidspunkter at tisse på er en god idé.
De fleste børn er 3 år inden de er parate til renlighed og ofte vil børn være renlige om dagen før de er det om natten. Det vil således være helt normalt at man bibeholde natbleen, når man begynder at tage dagbleen af.
Det er også meget vigtigt at man ikke fjerner bleen for hurtigt. Det er en rigtig god idé at huske på at en tør ble er en succesoplevelse, et par våde bukser er et nederlag.
Det er rigtig godt at jeres dreng er begyndt og allerede er i 1. fase, men som sagt tager tingene tid og jeg tænker at I skal vente med at træne renlighed til det bliver sommer. Det er vigtigt at han er helt parat og det er som sagt rigtig svært at træne renlighed, når man render rundt i flyverdragt og ekstra meget tøj ...
Så lad ham beholde bleen vinteren over. At han har ble på betyder ikke at han skal tisse i den. Hvis han viser interesse for at prøve at sidde på potte eller toilet, så lad ham prøve og kommer der noget er det fint. Så ros ham for den tørre ble og den succes det er.
Hvorvidt man skal bruge potte eller toiletsæde er helt op til jer, eller op til jeres dreng. Nogle børn har det rigtig godt med en potte. De føler det trygt at sidde på den. Andre børn vil hellere have et toiletsæde, så er det mere ligesom mor og far ... I skal gøre det han umiddelbart virker gladest for.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske