Svar: Temperament - 12 mdr.
2. september 2008
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at jeres datter lige nu er i en fase, hvor hun er ekstra tryghedssøgende og har behov for stor fysisk kontakt og nærhed. Det er helt normalt at børn har det sådan i perioder, og det kan sagtens tænkes at hun efter en lang ferie og daglig hygge hos mor og far, oplever adskillelsen mere hård og mere bevidst end tidligere.
Hun er samtidig så lille at hun endnu ikke helt forstår, hvor I er når hun ikke kan se jer og hun kan derfor godt føle sig forladt, føle sig alene, når I går fra hende. Det er godt at I har en dagplejer som I er glade for og føler jer 100% trygge ved. Det vil jeres datter naturligvis kunne mærke, når I afleverer hende og det vil gøre at hun også bedre finder roen der.
Det vil være en rigtig god idé at give hende et fotoalbum med, så hun kan se billeder af jer, mor, far, hende selv osv. når hun i er dagpleje og savner jer. Dagplejer kan så tale med hende om billederne og ud fra dem forsikre hende om at I kommer igen, at I er der for hende. Det vil også være rigtig godt, hvis I kunne indføre en substitut - en bamse eller andet, som hun kan have med sig. Den kan hun sove med, trøste sig med når hun er ked af det. Bamsen bliver hendes overgangsobjekt.
Hun har brug for masser af knus, kram, fysisk kontakt og nærhed. Jo mere I kan give hende det, jo mere rolig vil hun blive på sigt. Det er vigtigt at I ikke virker afvisende, selvom hun nogle gange virker 'klæbende' - hvis hun føler at I skubber hende væk, vil hun få sværere ved at selvstændiggøre sig og være på afstand. Så jo mere nærhed lige nu, jo bedre.
Hun er samtidig i en alder, hvor hun gerne vil rigtig meget - eller måske ikke vil - hun er i en alder, hvor hun faktisk ikke rigtig altid ved hvad hun vil og hvor hun kan blive enormt frustreret. Det er meget vigtigt at I prøver at rumme den frustration som kommer, når tingene ikke rigtig går efter hendes hoved og det er meget vigtigt at I ikke stille for mange spørgsmål - hun kan simpelthen ikke tage stilling. Hun er stadig alt for lille til at overskue for mange valgmuligheder og vil således ikke kunne tage stilling til om hun f.eks. vil have et stykke banan eller pære. Derfor er det en god idé bare at stille noget frem og så kan hun tage hvad hun har lyst til og når hun viser behov.
Hun begynder naturligt også at prøve grænser, lukker munden, vil ikke have skiftet ble, vil ikke sidde i sin klapvogn osv. og her må I forsøge at finde ud af, hvordan I kan mødes. Nogle gange er I nødt til at gøre tingene mod hendes vilje - andre gange kan I finde en alternativ løsning - hun kan f.eks. godt få lov til at stå op, når hun skal skiftes og det kun er en tissetår - har hun lavet afføring, så må hun ligge på bordet osv.
Hun kan også nogle gange afledes. F.eks. hvis hun ikke vil sidde i sin autostol eller klapvogn, så kan det måske accepteres, hvis hun får en lille pakke rosiner, et stykker agurk eller lignende imens hun sidder der ...
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske