Brev:
Temperament - 12 mdr.
2. september 2008
Alder:
12 mdr.
Temperament - 12 mdr.
Kære Helen!
Jeg har brug for at få lidt hjælp i forhold til vores datter, der lige er blevet 1 år. Hun har altid været en meget glad og kærlig pige, men også vældig temperamentsfuld. Hun er begyndt at gå en lille smule og siger af og til forståelige ord.
Hun startede i dagpleje, da hun var ca. 10½ mdr. De første dage var hårde, men hun vænnede sig hurtigt til vores helt fantastiske dagplejemor, som vi har 100 % tillid til. Nu har vores datter holdt en lang sommerferie - 5 uger og startede igen i sidste uge.
Fra midt i vores ferie og fremefter synes jeg hun er blevet rigtig pylret, græder over det mindste, og virker generelt utilfreds. Dette er en hel ny side af vores datter og faktisk er det ret frustrerende. Det samme viser sig ved dagplejemoren, hvor hun helst vil sidde på armen hele dagen. Hun har svært ved at få hende til at sove i barnevognen, hvilket ikke var et problem før sommerferien.
Som det er nu græder hun mere eller mindre sig selv i søvn, når hun er i dagpleje, hvilket jeg næsten ikke kan bære. Hendes humør skifter lynhurtigt og ting, som før ikke var noget problem, bliver nu lidt en kamp. Bleskift, tøjskift, autostol, gåture i klapvogn, ja jeg kunne blive ved. Her er det hun bryder ud i gråd, når hun ikke gider mere.
Selvom man ikke skal sammenligne med andre børn, kan jeg jo se hun har temperament. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om vi har forkælet hende for meget, hvilket jeg jo ikke synes, man kan med et barn på 1 år. Det går mig lidt på at hun reagerer som hun gør, da jeg jo helst vil have et glad og tilfreds barn.
På grund af vores arbejdstider har vi mulighed for at give vores datter korte dage i dagplejen et par gange om ugen. Det synes jeg jo er rigtig godt, men kan mærke at de andre børn, der er der fuld tid, ikke reagerer på samme måde som vores datter. Jeg synes det er hårdt at gå fra hende, når jeg ved at dagen bliver hård for både hende og dagplejemoren.
Til sidste vil jeg lige sige tak for dine gode råd i forbindelse med amning og søvn. Vores datter sover nu igennem, hvilket jeg nok aldrig troede ville ske... - så skønt.
Mange hilsner