Svar: Hvordan sikrer jeg nok mælk?
2. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Med den alder din dreng har nu, så vil det normalt være passende med 3 amninger dagligt og omkring 10 måneders alderen kan du skrue ned til to amninger. Du kan således der begynde at fjerne formiddagsamningen, som han igang med selv at sige fra overfor.
Ved siden af dette kan han tilbydes en portion tykmælk, neutral yoghurt eller lignende, ligesom du gør. Han kan få sovs på sin mad, sødmælk eller mme i grød og mos, spise ost osv. som alt sammen er med til at give ham lidt mælk og dermed kalk. Ved siden af dette kan han få vand af kop og det er rigtig godt at han er god til at drikke.
Når man skal vurdere barnets væskeindtag, så gøres dette bedst ved at se på hvordan han tisser. Kommer der nok ind, så kommer der også noget ud ... :o) Hvis han har gode tunge tissebleer, hvis urinen virker klar (læg mærke til det, hvis han tisser, når du tager bleen af) så må du tro på at han får væske nok.
Derudover skal du naturligvis lægge mærke til hvordan han virker, hvordan han har det. Et barn der er dehydreret (i underskud med væske) vil være bleg, kold, have tørre slimhinder (tør mund), vil mangler elasticitet i huden, han vil virke fjern, træt og sløv.
Sødmælk af kop kan drikkes koldt eller du kan lune det lidt. Du kan også en gang imellem lave en milkshake, hvor du f.eks. blender en banan med lidt sødmælk og giver ham dette. Det svarer jo til at du serverer det adskilt banan + et glas mælk, mange børn synes bare det er bedre, hvis det er mixet ...
Du kan også komme lidt mælk på grød, havregrød, øllebrød, frugtgrød med mælk på er også godt.
Du skal regne med at hans mælkebehov er ca 500ml dagligt - alt incl. Det vil normalt være dækket ved 2-3 amninger, en portion surmælksprodukt, lidt sovs og mælk i madlavningen, og et glas mælk til maden.
Med hensyn til væskebehov, så skal du regne med at han har behov for ca 150ml/kg/24 timer. Det vil sige at hvis han vejer 8-9 kg, så vil han have behov for 1200-1300 ml i døgnet. Hvis han er sund og rask, ikke har feber eller andet, så kan han sandsynligvis godt nøjes med lidt mindre - udregningen her er fra min tid på børneafdeling og som sagt er det vigtigste at du ser på, hvordan han trives :o)
Hvis vi skønner at han hos dig spiser 200ml hver gang han ammes - ihvert fald aften og nat og så måske kun 100ml formiddag, så er de første 500ml dækket. Derudover drikker han så ca 400ml væske = 900ml og så får han mme, vand via grød og mos, 100ml cultura, sovs osv. Det lyder vel meget okay, især hvis du tilfører lidt ekstra mælk på og i maden og måske laver en milkshake en gang imellem ...? :o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske