Svar: Tillidsfuld
2. september 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Maria
Man skelner normalt imellem 3 former for tilknytningsmønstre:
1. De sikkert tilknyttede børn: Det er børn med sensitive mødre, forstået på den måde at børnene udforsker deres omgivelser, men vender tilbage i situationer hvor de er usikre og hvor de har behov for tryghed og det er deres mor så i stand til at give dem.
2. De usikkert tilknyttede børn - de ængstelige/ambivalente: Det er børn som har en sensitiv mor, men som i visse situationer ignorerer barnet. Det vil overvejende være mors egen følelsesmæssige tilstand, der bestemmer hendes reaktion i forhold til barnet og barnet bliver utrygt, fordi det aldrig helt ved hvilken reaktion det vil få fra sin mor. Barnet kan således ikke være sikker på at få omsorg, når det har behov for det.
3. De usikkert tilknyttede børn - de ængstelige/undgående: Det er børn, hvis mødre afviser børnenes forsøg på kontakt og nærhed. Børnene viser ofte stor udforskningstrang i forhold til den fysiske verden, men ikke i forhold til nærhed. Ofte vil disse børn have en meget negativ relation til andre og have svært ved at indgå i et fællesskab.
Dette er naturligvis meget kort beskrevet og hvis det interesserer dig at læse mere om tilknytning, så vil jeg foreslå dig at læse noget litteratur af John Bowlby.
Når jeg læser din beskrivelse af din datter, så tænker jeg at hun nok hører til i første kategori. Hun tør bevæge sig ud i verden, hun tør udforske på egen hånd, fordi hun ved at du er der for hende og at hun altid kan vende tilbage til dig.
Hun mærker at når du overlader hende til andre, bedsteforældre, pædagoger osv. så er det fordi de er i stand til at tage sig af hende og hun føler sig tryg ved dette. Hun kan godt finde trøst, finde nærhed hos andre i mangel af mor. Hun har primære omsorgspersoner (jer forældre) men bruger fint sine sekundære omsorgspersoner (bedsteforældre osv.), når I mangler. Det betyder ikke at I kan undværes, men at hun netop på grund af den tilknytning hun har, trygt lader sig passe af andre og trygt tør udforske den verden hun befinder sig i.
Jeg håber ovenstående giver lidt ro, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske