Svar: Jeg vil ikke være sut
1. september 2008
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Jeg ved at du har kæmpet længe for at lære jeres lillebror at tage imod en flaske, men det lyder som om at det ikke rigtig lykkes. Han lyder meget glad for den ægte vare ...
Jeg er helt enig med dig i at du ikke skal bruges som sut og at det er vigtigt at din dreng kan beroliges og falde i søvn på anden vis end at ligge ved brystet. Du har andre børn som du også skal have tid og overskud til og derfor er det vigtigt at far også kan putte, trøste osv. når det er nødvendigt.
Det er rigtig godt at du nu tilbyder lillebror skemad 3 gange dagligt efter en nogenlunde fast plan. For at få ham lidt mere interesseret i maden, så tænker jeg at det er vigtigt at du nu begynder at give ham mere smagfulde retter. Han kan få alle slags grød, havregrød, øllebrød, flerkornsgrød osv. og han må få alle slags grøntsager - rodfrugtsmos er ofte et hit. Han må også meget gerne begynde at få lidt kogt kød og fisk i mosen, han kan få lidt af jeres sovs på sin mos, han kan få lidt ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger og lignende i hånden og kan på den måde også få lidt mundmotorisk stimulans - som ikke er brystet.
Det vil være en god idé at han max tilbydes grød to gange dagligt, resten bør være grøntsagsmos. Du kan med fordel starte dagen med grød f.eks. havregrød om morgenen, skifte mellem øllebrød og grøntsagsmos med kød/fisk til frokost (+ mad i hånden) og grøntsagsmos til aften, hvor udgangspunktet bliver mere og mere det I andre spiser.
Det er fint at du ammer ham inden han skal sove. Hans mælkebehov er fortsat stort og han har brug for mælken af mange årsager. Men det er et problem at du ammer ham i søvn og først lister ud af værelset, når han sover godt. Ved at gøre dette, så lærer du ham at han kun kan sove videre, at han kun kan falde i søvn ved at være tæt på dig og ved at have dit bryst i munden.
Vi vågner alle sammen 10-15-20 gange hver nat. Det husker vi ikke at vi gør, men det gør vi - vi skifter side, sparker dynen af, retter på puden, trækker dynen op, putter os ind til manden, lægger os om på den anden side osv. Vi gør dette i søvne og kommer stille og roligt videre i søvnen.
Din dreng kommer kun videre i søvnen, hvis han ved hvor han er, forbinder stedet hvor han sover med noget trygt og rart. Derfor skal han lære at falde i søvn uden din favn og bryst. Ellers sker der det, at han hver gang han skifter søvnfase, vågner op, vil savne din favn, dit bryst. Det vil være utrygt for ham at sove videre og han bliver ved indtil du giver ham brystet. Når han har fået det, så sover han roligt igen, indtil næste søvnfase, hvor det samme sker.
Det er derfor alfa omega at du hele dagen igennem sætter ind på at lære ham at sove uden at få bryst eller sut i munden, en klud ved ansigtet kan være godt, beroligende ord som "ssyyy" eller "ssååå", bestemte kærtegn, lulle ham lidt imens han ligger ned, evt. trille ham en tur i barnevognen - og det kan så blive mindre og mindre, så han tilsidst kan falde i søvn af sig selv.
Du skal altså hele dagen igennem sørge for at afslutte amning inden han falder i søvn og så putte ham i seng eller barnevogn. Det skal være på et tidspunkt hvor du fornemmer at han er vågen men stadig træt nok til at falde i søvn. Så må du stå ved ham, holde dine hænder på hans krop, vugge ham lidt imens han ligger ned, berolige og lulle ham i søvn med ting og på en måde, som far også kan.
Din dreng vågner altså om natten fordi han skifter søvnfase og fordi han har lært at måden at komme videre i søvnen på er ved at blive ammet. Det er trygt og dejligt, det er det han har lært.
Din opgave er at give ham en ny søvnassociation. Det tager lidt tid at få nye vaner, men det er guld værd, når det lykkes.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske