Svar: Min søn vil ikke spise - 5 mdr.
1. september 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Nina
Jeg håber besøget hos lægen gik godt?
Jeg kan godt forstå du bliver ked af det og bekymret, når du ikke kan få din dreng til at spise. Et indtag på 500ml er dog okay, - det dækker hans behov for jern, vitaminer, mineraler osv. Han skal selvfølgeligt ikke blive ved med at nøjes med dette indtag, han skal have mere væske og han skal også have skemad, men det er okay lige nu :o)
Det er rigtig vigtigt at du lige nu ikke forsøger at få ham til at spise eller drikke hver ½ time dagen igennem. Jeg kan godt forstå du forsøger, men det gør at han føler sig presset og så går han endnu mere i baglås.
Prøv derfor at holde dig til en helt fast plan for dagen og sig til dig at selv at han ikke behøver spise eller drikke særlig meget - lige nu er det et spørgsmål om at tilbyde til fast tid, tager han imod er det godt, vælger han fra, så er det ærgeligt, men så tilbydes han jo igen senere og siger så forhåbentlig jatak der.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Formiddag 9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Puttes til middagslur, evt. med flaske før, ca kl. 13
Eftermiddag 16-16.30: Flaske med mme
Powernapper evt
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop. Tilbydes agurkestænger eller et stykke gulerod i hånden.
Puttes til natten med en flaske mme kl. 19.30-20
Sen aften/tidlig nat 23-01: Flaske med mme
Når du giver din dreng skemad, så sæt ham foran dig, så I har øjenkontakt. Hvis han er stærk nok til at kunne sidde i høj stol, så sæt ham der. Hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det...
Tilbyd grøntsagsmos lavet af forskellige grøntsager, så han får smagsvariation: kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende. Tilbyd grød af ris, majs, hirse og kom forskellig frugtmos (pære, fersken, svesker, bær af forskellig slags) på som topping. Køb industriel grød og mos fra glas. Du behøver ikke stå og kokkerere i lang tid, det er enormt frustrerende at lave mad, som så skal kasseres fordi han ikke spiser det. Køb derfor produkter, giv ham kun lidt og oplev den succes det er at han spise den smule du har købt, fremfor at skulle kassere den portion du møjsommeligt har lavet. Det vigtigste er at han begynder at spise.
Når du giver ham flaske, så bryd mønsteret I er i. Nogle gange hjælper det f.eks. at du ikke holder ham i din favn. Læg dig i stedet ved siden af ham i sengen og tilbyd ham flasken der, tilbyd også flasken når han ligger i barnevognen eller i sin egen seng eller når han ligger på aktivitetstæppet og er optaget af at kigge lidt på det.
Kom evt lidt sukker i erstatningen så smager den bedre, der sker ikke noget ved at bruge 1 tsk sukker i 100ml. Prøv også med forskellige typer af erstatning, det kan også have noget at sige.
Udnyt også de sene aftentimer og morgenstunden, når han halvsover vil han måske hellere tage imod. Hold derfor fast i flasken sen aften og tidlig morgen og at han kan spise mere eller mindre i søvne her.
Hvis du får ham til at spise 200ml sen aften og tidlig morgen, så er de første 400ml dækket ind og hvis du så derudover kan få ham til at tage 1-2 flasker mere ved at følge ovenstående og ikke presser ham for meget, så er det helt fint. Ved siden af må du så prøve at få ham til at spise skemad efter ovenstående plan.
Tilbuddet om mælk og mad kan du give efter de tider jeg har skitseret. Tager han imod er det fint, gør han ikke må det være sådan i en periode, men du må selvfølgelig prøve om du ved at bruge nogle af mine råd kan få ham til at drikke. Du skal ikke presse ham yderligere.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske