Svar: Om morgenmad
30. august 2008
Alder:
2 år
Hej med dig
Jeg tror desværre ikke at der findes noget ligeså sundt som havregrød om morgenen. Du kan naturligvis give ham havregryn med lidt sukker og mælk, det er også helt okay. Men havregryn er noget af det bedste at starte dagen med.
Havregrynsbollerne er også rigtigt gode, - det synes vi også her i familien :o) men det er naturligvis vigtigt at han tilbydes varieret kost og ikke spiser boller og andet brød hele dagen.
Forbrugerstyrelsen (TÆNK) har testet forskellige morgenmadsprodukter og anbefaler følgende til børn:
Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos), Ota solgryn og Økologisk havregryn.
Derudover er kommet de nye "Mini-Fras" som minder om de gamle havrefras. De er ifølge producenten udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed. Mon ikke de også kan bruges ...
Det er generelt vigtigt at vælge morgenmad, som ikke indeholder store mængder sukker. Alt for mange morgenmadsprodukter har for højt et sukkerindhold, det gælder f.eks. Kellogg´s Rice Krispies, Kellogg´s Frosties, Nestlé Cheerios, Quaker Guldkorn, FDB Honey Bees og så alle chokolade produkterne. Den bør du holde dig fra.
Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad. Ifølge forbrugerstyrelsen så har f.eks. Guldkorn 47g sukker på 100g og Honey Bees 50g sukker pr. 100g ... Så læs indholdsdeklarationen nøje :o)
Jeg tænker at du kan variere lidt, så han nogle dage får grød, nogle dage havregryn med lidt sukker og mælk, nogle dage boller, nogle dage et af de positivt testede morgenmadsprodukter osv. Variationen kan måske gøre morgenerne lidt mere spændende generelt ...
Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske