Svar: Vågner om natten efter dræn og klare sig uden mad
29. august 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Jeg ved ikke hvem du har talt med, hvad din familie laver, men jeg er slet ikke enig i det du fortæller og det lyder som om at din egen fornemmelse er rigtig god, så lyt du til dit hjerte ...:o)
Din datters rytme og plan for dagen ser rigtig fin ud. Det er helt passende med 4 måltider skemad og hun begynder måske også så småt at kunne undvære powernappen kl 17 og holde sig vågen til hun så kan puttes om aftenen. Det er fint at du både ammer og tilbyder flaske med mme og vælling - hendes mælkebehov bliver fint dækket ind.
Med hensyn til mellemørebetændelse og ilæggelse af dræn, så tager det tid at ændre de søvnvaner din datter har fået. Det betyder ikke at drænene ikke virker, det handler om at hendes krop husker. Hun har været vant til at vågne på grund af smertejag fra øret og har derfor ikke lært at sove en sammenhængende søvn. At få lagt dræn ændrer ikke lige på dette med det samme, hendes krop husker stadig at vågne, men hun vil dog nu falde mere og mere til ro og det er fint, hvis du en gang imellem tilbyder hende lidt vand og hun så derefter kan sove videre uden problemer.
Du har fuldstændig ret i at din datter ikke kan sove mere end 5-6 timer sammenhængende. Det er derfor helt alderssvarende og normalt at hun har behov for mælk når hun bliver puttet, igen sen aften og tidlig morgen. Det er således mælk midt om natten, at hun springer over i denne alder. De fleste børn vil ikke kunne sove 10 timer i træk før de er omkring 10 måneder gamle ...
Så bibehold du planen og tilbyd fortsat din datter mælk sen aften og tidlig morgen. Når og hvis hun vågner i løbet af natten, så se om du kan hjælpe hende med at skifte stilling, putte hende med en sutteklud, vugge hende lidt imens hun stadig ligger ned, berolige hende med et "ssyy" og kærtegn. Hvis hun virker til at have behov for lidt væske, så tilbyd hende vand - kan hun sove videre uden er det også fint.
Håber du hermed har fået lidt ro:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske