Svar: Tænder, mme og søvn
29. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Først vil jeg sige at I intet kan gøre ved, at I evt. er kommet til at fejldosere mme. Du er nødt til at sige til dig selv at det er godt at I har opdaget fejlen og nu er opmærksomme på at produktet tilsyneladende er blevet ændret og så må du se på hvordan din dreng trives og har det. Han har jo tilsyneladende haft det meget fint den forgangne måned og har taget det på han skulle osv. Han tilbydes også anden mad end mme og det lyder ikke som om at han har lidt nød ...:o) Så ro på!
Det gør naturligt ondt at få tænder og når der kommer flere på en gang så kan det mærkes. Det betyder at Zacharias ikke har så stor appetit - men at få mellem 600-800ml mme dagligt - det er helt acceptabelt. Derudover skal han så have lidt skemad og jeg tænker at det er rigtig godt, at han nu er blevet ældre - han kan få mange flere fødevarer og han skal til at have lidt mere af den mad I andre spiser. Hans vægring mod skemad, kan nemlig sagtens skyldes at han er ved at være lidt træt af det han får og der skal lidt fornyelse til.
Du kan nu begynde at give ham kød og fisk i grøntsagsmosen og du må meget gerne lave mos af alle slags grøntsager, rodfrugtmos er ofte et hit. Han kan derudover også tilbydes lidt sovs fra jeres mad, laver du f.eks. lidt bolognaise, millionbøf eller lignende, hvor kødet ikke hårdt svitset men mere har stået og småsimret i sovs, så må han gerne få lidt af dette på sin mos. Maden må således gerne begynde at smage af lidt mere.
Du må også meget gerne tilbyde ham agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden, som han selv kan sidde med, gumle lidt i, opbløde med spyt og lignende. Du skal naturligvis være ekstra opmærksom nu hvor han har tænder, men netop grove brødskorper, ristede rugbrødsbjælker kan være gode når gummerne klør.
Det vil være fint at du begynder at børste hans tænder, når de er kommet rigtig frem og du fornemmer at tandkødet ikke længere gør helt så ondt. Tænderne bør børstes to gange dagligt og du kan bruge en lille smule tandpasta svarende til hans lillefingernegl.
Med hensyn til søvn og sove imellem jer, så synes jeg I skal prøve at putte ham i hans egen seng og lære ham at sove der. I kan ligeså godt lære ham det nu som senere - det bliver ikke lettere og I har brug for også at kunne være et par og ikke kun forældre ...
Det er en rigtig god idé at putte ham på det tidspunkt hvor han er mæt og træt men endnu ikke er faldet helt i søvn. Put ham fra din favn ned i sengen og stå så ved ham, hold hænderne på ham, vug ham lidt imens han ligger der og hjælp ham så det sidste stykke, hvor han skal overgive sig til søvnen.
Hvis han græder meget, så tag ham op, berolige ham, få ham til at slappe af og inden han så falder i søvn, så flytter du ham atter ned i sengen, vugger ham der, giver ham sutteklud, bruger din stemme til ro. Det er meget vigtigt at han lige når at følge med i at han rent faktisk flyttes og at han oplever at falde i søvn der, hvor du gerne vil lære ham at sove - i hans seng/barnevogn.
Når han efterfølgende vågner så prøv om du kan få ham videre i søvnen ved at bruge samme metode, som når du putter ham. Igen altså vugge ham lidt med hænderne på hans krop, bruge et "sshhh" eller "ssååå" så han finder roen ved din stemme. Bruge en sutteklud ved hans ansigt. Pas meget på med sutten - hvis du giver den hele tiden, så lærer han at han ikke kan sove uden. Det betyder at hver gang han taber sutten, hvilket han naturligt gør, når kæben slappes under søvn, så vågner han fordi han har lært at han kun kan sove med den i munden. Brug af sut skal derfor holdes på et minimum ellers er det ligeså dårlig vane, eller måske dårligere vane end bryst eller flaske ...:o)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre og har en idé om hvordan I kommer videre derfra hvor I er nu, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske