Svar: Vænne af med at amme i søvn og madplan
29. august 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Pia
Din plan for dagen ser rigtig fin ud, du kan dog som du selv er inde på sagtens forsøge at tilbyde din dreng lidt grød, f.eks. en havregrød som godnatgrød. Det er ofte sådan at børn i netop 8-9 måneders alderen ikke spiser helt nok i løbet af dagen, de bruger stor koncentration på at spise mad i stykker og tygge den, og så bliver de for trætte og får ikke fyldt sig helt godt nok op. Derfor kan det at indføre en godnatgrød være en rigtig god idé, så er du sikker på at han har fået, hvad han har behov for og du behøver ikke amme ham ekstra i løbet af natten.
De fleste børn vil i 8 måneders alderen have det rigtig fint med 3 amninger dagligt - tidlig morgen, aften og sen aften. I løbet af dagen behøver barnet ikke længere amning. Når barnet bliver 10 måneder kan man skære ned til 2 amninger og således amme f.eks. tidlig morgen og aften eller aften og sen aften og så slet ikke amme i løbet af dagen.
Det er meget fornuftigt at lære Lucas at falde i søvn uden at have brystet i munden. Det er ikke en let opgave, for det er sådan han har lært at skulle sove, men det lyder som om at I allerede er godt på vej. Det er nemlig vigtigt at han lærer at falde i søvn uden brystet i løbet af dagen, når han lærer det der, så vil det også være lettere at lære ham det om aftenen.
I takt med at han lærer sig at falde i søvn uden at skulle have brystet i munden, så vil han naturligt også begynde at sove mere sammenhængende om natten. Det vil sige, - han vil naturligt have mange opvågninger, for sådan sover vi alle, vågner kortvarigt op, skal vendes på den anden side, rette på puden, få dynen over os igen osv. men han vil kunne komme videre i søvnen uden dit bryst.
Det vil være rigtig godt at du putter ham i hans egen seng om aftenen og det vil være rigtig godt at han så vidt muligt bliver der. Han må gerne tumle omkring, han må gerne ligge uroligt, det hører alderen til. Det er synd for ham, hvis han ligger tæt ind til dig, kan dufte og mærke din mælk og du så nægter ham brystet. Så er det langt bedre at lade ham sove for sig selv, lidt på afstand og berolige og betrygge ham på anden vis, - far kan her evt. tage over i en periode - f.eks. en weekend, hvor han ikke skal på arbejde dagen efter.
Da Lucas får både flaske og bryst om aftnen, så burde han slet ikke være sulten. Hans søgen mod brystet skyldes derfor mere vane, det er en del af putteritualet end det er noget andet. At erstatte amning med en sut er en mulighed, du skal dog her medtænke at han så også kan risikere at søge den om natten, fordi han så i stedet lærer kun at kunne sove med sutten i munden ... Han har således bedst af at lære helt at sove uden noget og skal han have noget så er en sutteklud ved ansigtet, et "ssyyy" og en beroligende hånd langt at foretrække:o)
Det kan godt være en fordel at flytte ham på eget værelse, da I så ikke forstyrrer hinanden om natten. Du vil naturligt ikke reagere helt så hurtigt på hans natlige støj og uro, hvis I sover væk fra hinanden og det kan give ham ro til at falde i søvn igen uden din hjælp.
Jeg har ikke så mange ændringer til madplanen, mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre. Kan her komme over i din seng, det er okay
Morgen 7.30-8.00: Havregrød med frugtmos på.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30-10.00 uden amning
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, små brødhapsere med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden - ris med sovs, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende. Vand af kop
Puttes til middagslur, hvis du skønner det nødvendigt at amme ham så gør det og put ham så inden han falder i søvn. Han bør ikke falde i søvn med brystet i munden.
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, evt. lidt tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, frisk frugt, vand af kop
Aften 17.30-18: Familiemad, han må gerne få spaghetti med kødsovs, lasagne, indmaden af en frikadelle (kød/fisk) med sovs og mosede grøntsager, boller i karry, farsbrød osv. Kan suppleres op med lidt grøntsagsmos. Vand af kop.
Tilbyd evt. en portion frugtgrød med mælk eller en godnatgrød som dessert eller 'opfyldning' inden natten.
Puttes til natten med en flaske mme, vælling eller amning ca 19.30-20. Det er igen vigtigt at han ikke falder i søvn med flasken, brystet i munden men ser hvor han puttes og falder i søvn, hvor du vil have ham til at sove hele natten - i sin seng.
Han vil naturligvis skulle puttes senere, hvis han har sovet powernap sen eftermiddag - prøv om I kan springe powernappen over og i stedet putte ham lidt tidligere ...
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover videre i sin seng, hvor han sover uden mælk til næste morgen tidlig. Han må som sagt gerne vågne, men han skal ikke tilbydes brystet eller andet i munden, det er vigtigt at han lærer at falde i søvn uden og dermed komme videre i søvnfaserne uden ...
Jeg håber ovenstående plan og tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske