Svar: Hvordan vurderer jeg mit barns trivsel?
2. juni 2003
Alder:
3 mdr.
Kære Anja
Jeg kan ikke give dig et præcist svar på, hvor meget dit barn skal tage på om ugen, da der er store individuelle forskelle. Det der er vigtigt når man vurderer et barns trivsel er både at se på barnet,- virker det aktivt, vågen, har pæne farver og en god kontakt; men man ser også på barnets vægt, som dog kan variere meget.
En enkelt vægtmåling kan man ikke bruge til noget, men ved at veje barnet jævnligt og indplacere det på en vægtkurve, så kan man se om barnet er i trivsel. Det vigtigste er at barnet følger sin egen kurve, som kan være både under og over gennemsnittet. Det vil sige, at der ikke pludselig komme store udsving som følge af, at barnet f.eks. har tabt sig.
Du kan derfor godt have et ”lille barn” som er under gennemsnittet for sin alder i vægt og højde, men hvis barnet følger sin egen kurve, spiser og virker rask og velbefindende, så er det i orden at være lille.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske