Svar: Vaccination og ændring i rytme og humør
21. august 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Line
Børn udvikler sig hele tiden og i nogle perioder bruger de sproget, pludrer rigtig meget, klukker, ler, skriger højt og brummer dybt. I andre perioder udvikler de sig mere fysisk, triller, basker med arme og ben, forsøger at få fat i de ting, som er i nærheden osv. Han eksperimenterer med sit legetøj og sin egen krop, han opdager mere og mere at han selv aktivt kan være med til at skabe forandring, at han via sin mimik og lyde får jeres opmærksomhed, at han kan bruge sine arme bevidst til at få fat i legetøj osv. Det lyder som små ting, men det er meget stort og vigtigt for udviklingen af hans nervesystem.
Netop med den alder jeres dreng har nu, er det helt normalt at han sover kortvarigt i løbet af dagen og det kan virke som om at han simpelthen ikke rigtig har tid til at sove meget længe, han vil ikke rigtig gå glip af noget. Du skal her regne med at han stadig har behov for 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det vil ofte også være sådan, at barnet netop på grund af den sidste lur, går sent i seng om aftenen. Det er således ikke usædvanligt at børn i denne alder, har en vågenhedsperiode om aftenen og måske først er putteklar kl. 21-22 ...
Samtidig er det også en alder, hvor barnet ofte ændrer spisevaner. Barnet spiser ofte lidt hyppigere, men mere kortvarigt. Og hvor amningerne tidligere kunne tage lang tid, så virker det nu meget kontrastfyldt, at barnet pludselig slipper og man tænker om der mon er mælk nok ... Derfor er det ofte også i 4 måneders alderen at mange begynder at tilbyde en ekstra flaske - sådan for en ekstra skyld.
Det behøver dog ikke være sådan. Hvis man har det godt med at far kommer mere på banen, så er det fint at introducere en flaske f.eks. om aftnen, men hvis man er glad for at amme, og så vidt muligt vil fortsætte med dette, så vil det være fint, bare at lægge hyppigere til og amme så meget som muligt.
Ofte vil børn i denne alder have et stor vacuum og får derfor forholdsvis meget mælk ud, når de spiser. De behøver således ikke ligge så længe ved brystet som tidligere for at blive dækket ind. Samtidig vil børn i denne alder ofte også tydeligt vise forskel på, hvorvidt de er tørstige eller sultne. Det vil således være meget normalt at barnet spiser godt og effektivt ved de fleste måltider, men så melder sig ind imellem og dier kortvarigt, simpelthen for at få slukket sin tørst.
Hvis barnet er 4 måneder og man ikke synes hyppig amning og dermed øgning af mælkemængde er nok, så kan man vurdere om det så småt er ved at være tid til skemad. I takt med at man begynder med dette, vil der komme lidt mere struktur og fast rytme på hverdagen igen. Det lyder dog umiddelbart som om at I skal vente lidt med det endnu - han skal bare ammes, som han viser behov for.
Det vil naturligt spille ind, at I er ved at pakke og derfor ikke har helt samme fokus på ham, som ellers. Det 'stresser' sandsynligvis også lidt og det påvirker også din mælkedannelse. At der således ikke er helt samme ro omkring August, som han er vant til, vil han naturligvis reagere på, det kan han godt mærke.
Det betyder dog ikke at det er skidt for ham, det bliver jo dejligt for jer at flytte til noget andet og bedre (går jeg ud fra) og så længe han mærker at I har det godt, og er glade for det der sker, så har han det også godt. Men uroen kan han naturligvis godt fornemme og det er helt okay.
Der er således flere ting der spiller ind hos jer, - hans alder, udvikling, det at I skal flytte osv. Jeg tænker ikke at vaccinationen som udgangspunkt er årsag til de forandringer I oplever :o)
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke også med den forestående flytning:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske