Svar: Kan han sove for koldt og presselyde
21. august 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Tina
Tillykke med jeres lille dreng og velkommen til. Dejligt at høre at I har kunne bruge mine råd til andre :o)
Det er rigtigt at rum-temperaturen jeres dreng sover i ikke bør være mere end 20 grader og hvis du putter ham med en langærmet body, bluse eller sparkedragt, så burde den fint kunne holde hans arme varme, selvom han ligger i "hurra-stilling". Det vidner i øvrigt om at han sover rigtig godt og dejligt, afslappet, super :o)
Jeg synes ikke du skal give ham hue på, når han sover inden døre. Det er især fra hovedet og maven at børn afgiver varme og det er vigtigt at han kan komme af med varmen. Det har betydning for risikoen for overophedning og dermed vuggedød. Så ingen hue, men en langærmet bluse og en dejlig dyne, det vil være rigtig fint.
Det er naturligt at børn i starten får lidt kolde fingre og tæer. Deres kredsløb er endnu så umodent, at de har svært ved at varme hele kroppen op og derfor er det de vitale organer, som de bruger mest energi på at holde igang - hjerte, lunger osv. Kolde fingre og tæer er således naturligt for spæde børn:o)
Det er her en god idé altid at give ham små strømper på (også når han sover) eller en dragt med fødder. Små strømper inde i en dragt med fødder, kan også hjælpe dragten til at blive holdt på plads og holde fødderne varme. Du holder hans hænder varme, ved at sidde og holde ham i hånden, kærtegne hans fingre osv. når han ligger hos dig:o) Nogle familier bruger handsker, men det burde ikke være nødvendigt ...
Du kan mærke ham i nakken og derudfra vurdere om han er for varm, kold eller tilpas. Hvis han føles fugtig, så er han for varm, hvis han føles kold, så skal han have mere tøj på og hvis han virker meget fin - ja så har han det rigtig godt, så er hans påklædning tilpas:o)
Med hensyn til presselyde, så er det helt normalt at du kan høre disse. Det er naturligvis ikke så godt at de holder dig vågen om natten, prøv at se om ikke du kan sove:o) Men man kan ofte især de første måneder, hører at tarmene arbejder med at nedbryde mælken - ofte kan man sågar hører det imens barnet ligger ved brystet og det kan være enormt frustrerende for nogen, at det tydelig rumler og at der er mave uro, imens barnet spiser. Det er dog helt normalt og ikke alarmerende. Som du skriver, så er hele hans system lidt umodent og det skal lige fungerer.
Du producerer sandsynligvis rigtig fint med mælk i øjeblikket og det er rigtig godt. Du skal naturligvis give ham mad, når han har brug for det og hjælpe ham til at spise effektivt, så han får, hvad han har behov for. Efter amning, kan han få en sut og en sutteklud ved sit ansigt. Det at sutte hjælper maden igennem systemet og vil på sigt være med til at give ham lidt ro så han får en lidt bedre søvn:o)
Håber ovenstående giver dig lidt ro - fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske