Brev:
Kan han sove for koldt og presselyde
21. august 2008
Alder:
0 mdr.
Kan han sove for koldt og presselyde
Kære Helen
Først: tusind tak for en rigtig, rigtig god side! Min kæreste og jeg har fundet svar på mange af vores spørgsmål som nybagte førstegangsforældre, og takket være dine råd fik vi amningen bragt ned fra 1½-2 timer til 2x20 min (tak, tak, tak!!)
Vi har en skøn lille søn på 3½ uge som egentlig er rigtig sød og nem, jeg er måske bare ikke så god til at aflæse hans signaler endnu (han er jo også ret ny) Han er født en uge før termin (3160 g/50 cm) spiser fint, og tager fint på. Jeg har alligevel et par spørgsmål, og håber at du kan give et godt råd til begge.
1) Når han sover, sover han altid med armene over hovedet ("hurra-stilling") Jeg har svært ved at fornemme om han bliver kold/fryser om natten, da de små hænder og arme bliver ret afkølede da det jo anbefales af soveværelset skal være max 20 grader (hvilket jeg selv synes er i øverkanten køligt) Jeg kan ikke putte ham med armene under dynen med mindre jeg svøber ham, - og det er ofte ikke nødvendigt. Han sover i en lille sparkedragt m korte ærmer/ben og en natdragt ud over. Jeg har meget lyst til at give han en lille hue på, men har læst at det ikke er hensigtsmæssigt at gøre indenfor. Kan han blive for kold når han sover, og hvilke signaler skal jeg kigge efter hvis det er tilfældet?
2) Er det normalt at et barn i hans alder laver mange "presselyde" både i vågen tilstand og når han sover? Han virker utilfreds mens det står på, men det slår kun ganske sjældent over i gråd. Til gengæld gør han det efterhånden RIGTIG MEGET og han er blevet god til at gøre det med rigtig meget lyd på - både med og uden sut. De sidste tre nætter har jeg ikke kunnet sove for det, for i hans "aktive søvn" er der virkelig knald på lydene! Er det noget jeg skal være alarmeret over? Går det over når tarmsystemet er "modnet" lidt mere? Får han evt for meget at spise, for de 2x20 min + 3 timers søvn er desærre gået lidt i ged?
På forhånd tusind tak for din hjælp!
Venlig Hilsen Tina