Svar: Hvordan hjælper vi ham?
20. august 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Hej med dig
Jeg giver dig fuldstændig ret i at det nu er tid til at gøre lidt kort proces. Det er vigtigt at putteritualet ikke trækkes ud, bliver til dialog og snak og jeg synes ikke I skal blive siddende. Når I sidder der, så ligger han tydeligvis og holder øje, vil ikke overgive sig til søvnen, fordi han hele tiden skal holde øje med om I stadig er der. Derfor skal putteritualet nu være kort, læse en godnathistorie, putte ham kærligt og gå.
Jeres dreng er glad for sin seng, han er træt og parat til at blive puttet. Ikke at han nødvendigvis overgiver sig til søvnen, men det er okay at han ligger der lidt. Uroen i benene, har han og her kan du evt. give ham en lille varmepude eller lune et håndklæde i tumbleren, som han kan få om benene. Det kan give lidt ro, hvis han har lidt vokseværk:o)
Når I går, så skal I betrygge ham ved at fortælle at han roligt kan sove og at I kommer tilbage lige om lidt. Det er vigtigt at der ikke går mere end 5 minutter imellem at I kigger ind til ham, går der for lang tid, så når han måske selv at stige ud af sengen og lede efter jer.
Det kan være en god idé at finde lidt tøj, der skal lægges på plads på hans værelse eller finde andre ting der skal ordnes, så I går frem og tilbage med det. Der er forskel på om I går fordi "nu skal du sove" eller om I går fordi "jeg henter lige noget tøj, så kommer jeg igen". Det sidste stiller ikke krav til ham og det gør ham tryg at vide at I kommer.
Mit forslag er altså at putteritualet kortes ned, så det ikke trækker ud og at I så går til og fra, fortæller ham at I kommer igen. Når I så kommer, så kig til ham, put evt. dynen om ham igen eller bare lade ham se at I er der "sov godt skattermus" og så igen gå.
Vuggestue og vægring mod at skulle afleveres, det er svært for mange børn. Det handler ofte om at børn har svært ved det skift der sker. Han vil rigtig gerne være hjemme, lege med dig osv. det er bare så hyggeligt og dejligt og derfor er det svært at sige farvel. Men hurtigt efter du er gået, så har han det dejligt, nyder at være der og har det godt sammen med de andre børn. Når du så henter ham igen, så sker det samme - han vil gerne lege lidt mere, har svært ved skiftet, hvor han atter skal hjem. Se spørgsmålet "Vil ikke afleveres i vuggestue" under 'opdragelse' som jeg også har bevaret i dag:o)
Med hensyn til High Need børn så er der ikke særlig meget litteratur omkring disse og et eller andet sted, så skal alle børn jo behandles som var de noget ganske særligt:o)
Alle børn kan følelsesmæssigt komme hurtigt ud af balance og det er klart at børn på dette punkt er forskellige - nogle børn er mere sensitive end andre. En dreng som Elias kan have glæde af 'små forvarsler'. Forstået på den måde, at hvis I f.eks. skal ud af døren, så kan det være en god idé at sige det 15 minutter før, så jeres dreng ved det og kan lege færdig inden I så skal af sted. Han skal altså have tid til at afslutte det han er igang med.
På samme måde er det vigtigt at man hele tiden vurderer hvor man holder fast i sit nej og netop som I gør, har helt klare regler - "det må du,- det må du ikke" og holder fast i dette. Der er jo i princippet intet i vejen for at han tømmer skabet for tøj eller skuffen for plastikbøtter og skeer, hvis det er spændende og udfordrende for ham og han ikke kan komme til skade. Det giver lidt mere oprydning, men også et gladere barn:o)
Aktiviteten hænger ved, de børn som er aktive, årvågne som babyer de er det også som tumlinger og små børn, men det betyder ikke at barnet vil blive overaktiv eller hyperaktiv, ligesom barnet heller ikke altid vil søge ligestor fysisk kontakt og nærhed osv. Der er dog igen tvivl om at børn som bliver mødt med lydhørhed og anerkendelse for den personlighed de har, vil blive styrket og vil vokse op med en stor forståelse også for andre mennesker.
Så måden I møder ham på spiller naturligt ind på den person han bliver. Meget spiller ind på hvordan børn udvikler sig og hvad liv de får - men måden vi forældre møder dem på hele vejen, er af rigtig stor betydning.
Jeg håber mine tanker kan bruges lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske