Svar: Vores pige vil ikke spise - 6 mdr.
13. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Marianne
Din datter skal ikke længere have 1/6 af sin vægt i mælk, nu hvor hun er så gammel som hun er. Den tommelfingerregel kan kun bruges de første måneder. Du skal derimod regne med at hun meget gerne må få 3 måltider skemad og måske 5, evt. 6 flasker dagligt - det afhænger helt af hvor meget mælk hun drikker af hver flaske. Hvis du kan få hendes mælkeindtag op på 800ml ved kun at tilbyde hende 4 flasker så er det godt, men ellers er det vigtigt at give hende 5-6 flasker dagligt ved siden af skemaden.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt som appelsin, kiwi, nektarin, blommer eller lignende i hånden. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur med flaske
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, vand af kop.
Puttes til middagslur evt. med flaske
Eftermiddag 16: Flaske med mme. Tilbydes lidt frisk frugt, frugtmos, brødskorper eller lignende at gnave lidt i
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Tilbydes igen lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Du skal være opmærksom på at Nan 2 mætter mere end Nan 1. Hvis din datters manglende indtag derfor handler om at hun er for mæt til at spise særligt store mængder, så kan det være en fordel at tilbyde Nan 1. Du skal også overveje om Nan H.A. kunne være en idé hos jer, i forhold til de allergiproblemer din mand har ...
Derudover skal du overveje meget om din datter har forstoppelse. Skift af modermælkserstatning har måske påvirket hendes mave og det er i givet fald meget vigtigt at du giver hende laktulose dagligt, så I får sat gang i maven. Det er nemlig ofte sådan at børns vægring mod at spise godt kan hænge sammen med at de har forstoppelse ...
Som sagt vil ca 800ml være fint ved siden af skemad 3 gange dagligt. Det vil være rigtig godt, hvis din datter tilbydes skemad og mælk efter nogenlunde faste tider, som angivet på ovenstående plan og det er som udgangspunkt bedre at tilbyde hende 1 dl. grød og så 100ml mme efterfølgende, end det er at tilbyde hende 2 dl. grød og hun så ikke vil drikke sin mme.
Du skal naturligvis være opmærksom på om hendes vægring mod mad kan skyldes tandfrembrud eller sygdom. Men du skal også være opmærksom på at hun nu er så gammel og har fået skemad så længe at hun naturligt har brug for nye smagsoplevelser. Derfor vil det være rigtig godt at du tilbyder hende så stor variation som muligt, så det ikke er fordi maden er kedelig, at hun lukker munden sammen:o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske