Svar: Opvarmning af nedfrossen mad
13. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Stine
I den periode, hvor barnet ikke spiser så store portioner og endnu ikke får samme mad som den øvrige familie, kan det være en god idé at fryse mos i mindre portioner som så tøes op, når barnet skal have det.
Det er i forhold til frysning op optøning af spædbarnsmad følgende retningslinier fra sundhedsstyrelsen:
- Isterningebakker eller små plastbægre lagt i en frostpose,
er gode at fryse maden ned i.
- Maden kan opbevares 1 måneds tid i fryseren, når
temperaturen holdes på -18 grader eller derunder.
- Spædbarnsmad, som har været frosset, må aldrig
fryses igen. Den skal kasseres, hvis den har været
optøet.
- Kød og fisk optøs i en skål i køleskabet. Optøning i
en plastpose i koldt vand kan bruges, hvis det skal
gå hurtigt. Optøning i varmt vand frarådes på grund
af stor bakterievækst.
- Frugt og grønt, som skal koges, optøs direkte i gryde
fra fryser. Herved bevares smag, vitaminer og mineraler
bedst.
I forhold til frysning og optøning af mos med modermælkserstatning så er der ikke nogen helt klare retningslinier for dette.
Som udgangspunkt tænker jeg at der vil ske et tab af vitaminer, når mosen fryses og varmes op igen med modermælkserstatning. Dette er dog sandsynligvis uden betydning i forhold til indholdet af vitaminer i barnets mad
i øvrigt.
Vil du være helt sikker, så tænker jeg at det umiddelbart vil være en god idé at lave mosen med vand, kød, fisk osv. som du vil have i. Og inden du så serverer den til barnet, så kommer du den mængde fedtstof og modermælkserstatning i, som skal til for at gøre mosen lind og lækker. Ligesom du efter 6 måneders alderen faktisk også kan bruge lidt sødmælk .. men mme er fint, det giver lidt ekstra energi:o)
Jeg håber at dette hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske