Svar: Hvordan får jeg hende til at spise grønsager samt kød?
12. august 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Ulla
Da din datter er glad for grød, så vil det være en rigtig god idé at forsøge med lidt risgrød som basis og så bruge lidt grøntsagsmos som topping. Det kan være mos af gulerod, som er lidt sødt, det kan også være mos af ærter, græskar eller forskellige rodfrugter.
Når din datter begynder at spise lidt grød med grøntsagsmos som topping, så begynder du at introducere mere og mere mos for hende. Start med de lidt sødere grøntsager, du kan købe specielle søde kartofler/sweet potatoes, igen bruge gulerødder, jordskokker, hokkaido græskar, ærter. Derudover vil både pastinak, persillerod og knoldselleri blive søde i smagen, når de bliver tilberedte.
En gang imellem hjælper det også at købe mad på glas, lade barnet starte med dette og så stille og roligt gå over til den mad I spiser.
Derudover vil det være rigtig godt, at du med den alder din datter har nu, forsøger at tilbyde hende mad i hånden, som hun kan sidde med selv og gnaske i. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, kartoffelbåde, kogte blomkål- og broccolihoveder og lignende som hun kan få i hånden og på den måde vende sig til at maden smager forskelligt.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske