Svar: Ærter og majs
12. august 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Marie
Du kan godt lave mos af både ærter og majs, det er dog sådan at de skal koges godt og især majs kan være lidt svære at fordøje. Majs består af meget stivelse og en meget hård skal og det er svært at nedbryde i tarmsystemet. Men når de koges så kan barnet bedre fordøje dem og udnytte stivelsen.
Du må gerne lave mos af både ærter og majs til din dreng. Mange børn elsker smagen af disse fordi de er lidt sødere og det kan de jo godt lide. Du kan blande lidt kogte ærter og majs i mosen sammen med andre grøntsager, det er helt fint.
Sundhedsstyrelsen har i deres bog "Mad til spædbørn og småbørn" opskrift på en ærtemos, som kan bruges som smørbart pålæg på rugbrød - så helt tosset er det nok ikke :o)
Opskriften kommer her:
Ærtemos
250 g fine, frosne ærter
1 fed presset hvidløg
2 spsk. god olie
lidt af kogevandet
1. Kom de frosne ærter i en gryde, og hæld kogende vand
over, til de netop er dækket.
2. Tænd for gryden, og læg låg på. Kog ærterne i 5 min.
3. Hæld de kogte ærter i en sigte, som hviler på en skål.
Gem kogevandet.
4. Kom ærterne i et blenderglas sammen med presset
hvidløg.
5. Blend ærterne samtidig med, at olien hældes i.
Tilsæt lidt af kogevandet og blend til en helt cremet
konsistens. Smag til med salt og peber.
Tip
Ærtemosen kan bruges som pålæg på rugbrød, grovboller
eller som sandwichfyld eller den kan spises til kartoffelmos
eller grøntsagsmos eller bruges som dip til kød, fisk og rå
grøntsager.
Ovenstående er fra bogen "Mad til spædbørn og småbørn", sst. 2006.
Fortsat held og lykke og god appetit:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske