Svar: Min datter på 5½ år har svært ved at sove om natten
2. juni 2003
Alder:
5 år
Kære trætte mor
Der er ingen tvivl om, at det at vågne 2-5 gange hver nat er for meget, når man er 51/2 år. Din datter har brug for en sammenhængene søvn, og hendes sengetid passer fint. Du må forsøge at finde ud af, hvad hun er bange for.
Bliver hun vækket af lyde eller af drømme? Mange børn har mareridt, som ofte indeholder oplevelser fra hverdagen, som kan være svære at overskue eller uforståelige. Vær opmærksom på, hvad din datter ser i fjernsynet, hvad I taler om, når hun er i nærheden, hvad de andre børn i børnehaven fortæller. I fjernsynet vises, især i øjeblikket, mange billeder fra krigen, hvor mennesker græder, huse brænder, folk mangler mad osv. Også i børnehaven kan hun høre historier om indbrud/tyve, men også at nogen er faldet på cyklen,- en lille historie som kan sætte tankerne i gang.
Det er utrolig vigtigt at tale med hende om, hvad hun har oplevet. Grib situationen, når den er der og forsøg hele tiden at gøre hende tryg. Vis hende røgalarmerne, fortæl at døren er låst osv. Brug evt. humor og få hende til at grine af en forestilt situation. Vær realistisk indtil en vis grænse og fortæl altid at I vil passe på hende. Hvis hun er bange for en lyd eller for ”monsteret under sengen" så kan det være en fordel at lade hende give det et navn. Ofte kan det hjælpe barnet, at få personificeret det der skræmmer.
For nogle børn er stilheden skræmmende og de sover bedst, hvis de fornemmer at der er nogen. Det kan være en god idé at investere i en lille cd-/båndafspiller, så kan din datter lytte til lidt sagte musik, når det kniber med at sove og der er ikke længere musestille. I kan måske også lave en aftale om, at hun kommer ind til jer i løbet af natten og sover videre, evt. på en madras på gulvet, når hun vågner midt om natten,- så behøver hun ikke at ligge og råbe og også vække dig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske