Brev:
Morgenmad - nej tak!
4. august 2008
Alder:
9 mdr.
Morgenmad - nej tak!
Hej Helen
Min søn er nu 9 ½ mdr. og skal starte i dagpleje om en uge. Derfor tænker jeg en del på, hvordan morgenen herhjemme skal forløbe. Morgenmaden kører nemlig ikke så godt. Ofte spiser han kun få mundfulde – selv om jeg har prøvet forskelligt grød og øllebrød. Jeg er dog ret sikker på, at det ikke er fordi, at han ikke kan lide maden.
Generelt vil han altid helst selv spise med fingrene – og afviser ofte skeen – også til andre måltider, men der ender det dog med at gå alligevel – måske fordi han op af dagen bliver mere sulten? Er der noget andet, han kan få til morgenmad, som er sundt og godt, som han selv kan spise?
Måske er han bare ikke sulten, så håber du vil løbe vores dagsplan igennem og se på, om der er noget, som burde være anderledes.
Ca. Kl. 7: Morgenmad (grød) (Her spiser han jo ofte kun få mundfulde)
Ca. kl. 8.45: MME eller vælling ca. 150 ml.
Ca. kl. 9: Lur (ca. 1 ½ time)
Ca. kl. 11.30: Frokost (f.eks. rugbrødsmadder og frugtbåde i hånden) (Vil spise selv – ellers spiser han slet ikke)
Ca. kl. 13: Lur (ca. 1 ½ time)
Ca. kl. 15: F.eks. frugtmos, bolle med smør eller A38. (Her vil han gerne spise af skeen med mosen)
Ca. kl. 17.30: Aftensmad (grøntsager, pasta, sovs, kød osv.) (Her vil han godt spise af skeen – dog ofte med lidt pjevserier og så skal det samtidigt gå hurtigt, inden han ikke gider mere).
Ca. kl. 19: Vælling ca. 250 ml. Herefter puttes til natten.
Hvis det er en dag, hvor han ikke har spist meget, vågner han typisk inden midnat, og så får han en flaske mere med 200 ml.
Nogle dage er han småtspisende og andre dage spiser han meget – som om han spiser for flere dage af gange, synes jeg næsten. Kan det passe?
Jeg har det ikke godt med at sende ham i dagpleje uden morgenmad. Kan jeg evt. give ham en flaske med det samme, hvis han afviser grøden, så han ikke kommer i dp. på tom mave? Måske forandrer hans spisevaner sig, når han først starter?
Hilsen Anne