Svar: Han vil ikke selv og bliver hysterisk
3. august 2008
Alder:
3 år, 6 mdr.
Hej med jer
Det er rigtig dejligt at det er gået så fint med at blive renlig og I har godt grund til at være stolte af ham:o)
At han ikke vil være alene på badeværelset er helt normalt og det er vigtigt at I følger med ham og lader det være ganske naturligt, ikke gør noget stort nummer ud af det. Hvis han mærker at I vægrer jeg mod at gå med ham, så vil han kræve endnu mere at I er der. Så jo mere I kan følge med og betrygge ham og vise det er okay, jo mere vil han så også turde selv.
Det er helt naturligt at børn i den alder ikke bryder sig om at gå alene på toilet. Ligesom de også kan vægre sig mod at gå ovenpå eller gå ind på et andet barns værelse, hvis ikke man følger med. De kan også pludselig blive bange for at blive væk og børn i 4-5 års alderen udvikler ofte perioder, hvor de er bange for "onde og skrappe" mennesker. De er f.eks. bange for indbrudstyve, bange for at komme til skade, for at nogen skal tage dem (kidnappe dem) osv.
Det er således helt naturligt at børn i perioder er meget tryghedssøgende og ikke tør gøre ting alene. Lige nu har jeres dreng brug for at I går med ham på toilettet og det skal I naturligvis gøre og gøre det som noget naturligt. Det er således vigtigt ikke at gøre et stort nummer ud af det og det er meget vigtigt ikke at presse ham eller kalde ham hysterisk eller sige "du er stor nok til at kunne selv". Det vil få ham til at føle sig forkert og det er ikke befordrende for hans selvværd.
Han er stadig så lille at hans verden kan vælte på et splitsekund og han kan ikke gøre for det. Det er hormoner der drøner rundt i kroppen og ting, der for jer kan virke som bagateller får hele hans verden til at bryde sammen. Det er f.eks. steen i skoen der driller eller æblet som blev skåret i både, når det skulle have været skrællet osv. Her er det rigtig vigtigt at I bevarer roen og ikke kører med på hans frustration, I skal rumme det og vise ham at det er helt okay: "åh, hvor er det også irriterende med den sten, se her, nu tager vi stenen ud, sådan, det er meget bedre ikk'" osv. - også selvom det kan være noget anstrengende en gang imellem, det ved jeg godt ...:o)
Du skriver: "Vi har igen og igen forklaret ham at han bare stille og roligt skal sige hvad der er galt så vi kan hjælpe ham. Istedet for at han bliver hysterisk og vi først skal have ham beroliget før vi kan forstå hvad der driller." I gør det sådan set rigtig fint, men husk at I skal passe på med at sige noget som får ham til at føle sig forkert. Kald ham ikke hysterisk eller lignende, men inviter, mød ham "Hov hvad sker der, skal mor hjælpe dig?" eller "bliver du bare så ked af det lige nu...?" Det giver ham også mulighed for at rette jer "Ikke ked af det, jeg er sur!" og så kan I spørge til det og komme videre derfra.
Nogle gange skal man passe på ikke at spørge for meget. Børn i jeres drengs alder kan simpelthen ikke rumme alt for mange informationer og ting de skal tage stilling til. Det hele bliver for stort og for meget for dem og så kammer det over og bliver til en råb "NEJ!" eller en "snerren". Prøv derfor ikke at stille for mange spørgsmål, men tag valg for ham, når det er muligt, så han ikke skal tage for meget stilling.
Hvis han skal vælge tøj, - hvilken bluse vil du have på? Hvilke bukser) Og han også skal vælge mad - hvad vil du have? Havregryn, cornflakes eller en bolle? Vil du have æble, pære eller banan? Er du sulten? Vil du ikke have noget at drikke? Skal vi gå en tur? osv. dagen igennem så bliver det alt i alt pludselig for meget for ham og når I så når til spørgsmålet "vil du ikke op og lege på X's værelse" så kan han ikke rumme mere. Samtidig har han måske slet ikke lyst til at lege med X, synes faktisk det er lidt svært fordi de ikke kender hinanden så godt osv. og det gør det hele endnu sværere.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske