Brev:
Han vil ikke selv og bliver hysterisk
3. august 2008
Alder:
3 år, 6 mdr.
Han vil ikke selv og bliver hysterisk
Hej Helen
Alfred smed dagsbleen i starten af Maj og en månds tid efter droppede han natbleen helt af sig selv. Han har da haft uheld men ikke det store, så vi er lidt stolte af ham.
Men nu er toiletbesøgene herhjemme ved at udvikle sig til en værre ballade hver gang. Han vil nemlig ikke være alene på badeværelset.
Han kan selv finde ud af at sætte indsatsen i toilettet og at få bukser og underbukser af. Men han vil bare ikke gå alene derud. Heller ikke selvom jeg fx sidder inde i spisestuen og han kan se mig hele tiden. Og er vi i rummene ved siden af badeværelset det er heller ikke nok. Vi skal gå med hver gang.
Vi har sagt at vi nok skal hjælpe ham på med tøjet igen.
Stiller vi for store krav til ham (han er nu 3½ år) eller hvad gør vi forkert?
Derudover har han det med at blive hysterisk og snerre af os hvis det ikke lige gør efter hans hoved. Jeg ved godt at vi skal vælge vores kampe, men det er tit meget belastende at han bliver ved. Og hvis fx han får en sten i skoen kan han blive så hysterisk eller nærmere ulykkelig at han næsten begynder at græde..... Vi har igen og igen forklaret ham at han bare stille og roligt skal sige hvad der er galt så vi kan hjælpe ham. Istedet for at han bliver hysterisk og vi først skal have ham beroligt før vi kan forstå hvad der driller.
Eller hvis vi fx er hos nogle venner og jeg spørger om han har lyst til at komme op på X´s værelse og lege. Passer det ham ikke lige snerre/råber han NEJ istedet for stille og roligt at sige nej.
Er det "bare" en fase/en måde at "teste" os på eller gør vi for meget ud af det?