Svar: Pludselig soveproblemer
3. august 2008
Alder:
2 år
Kære Susanne
Det vil være en rigtig god idé at give Rosa (og måske også Rasmus) nye senge uden tremmer.
Børnene er så gamle nu at de godt ved at noget kan være farligt. De oplever mange farlige ting i løbet af dagen, klatrer op men kan ikke altid selv komme ned, stoppes i at løbe ud på vejen, et lys kan man brænde sig på, bevidstheden om at mor og far ikke er tilgængelige hele tiden osv. Verden er stor nu og det giver naturligt en masse uro, tanker og drømme.
Det er heller ikke usædvanligt at børn i 2 års alderen pludselig bliver bange for mørke og har brug for en lille natlampe, lyskæde eller lignende for at kunne sove. De viser i denne alder også pludselig angst for små dyr, insekter - en flue der flyver rundt og summer på værelset kan være forfærdeligt skræmmende for en to-årig.
Det er derfor helt naturligt at hun med den alder hun har nu, søger jer forældre mere og har behov for ekstra tryghed og derfor er det også en rigtig god idé at give hende og Rasmus en ny seng, som hun kan komme ud af. Det er vigtigt at tremmerne er væk, så hun kan fornemme trygheden ved at hu altid kan stige ud af sengen og komme ind til jer, hvis hun har behov for det.
Jeg tænker at hvis Rasmus er tryg og sover roligt og godt i sin seng, så lad ham bibeholde sin lidt endnu. Der er ikke grund til at lave om på en vane, som fungerer. Men for Rosa vil det være rigtig godt med en ny seng og dermed en ny rutine, hvor du sidder på sengekanten og læser en godnathistorie, når hun skal sove. Betrygger hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove, at du er der og passer på hende, kommer tilbage igen osv.
Hvis hun så begynder at stige ud af sengen og søge dig, når du går, så kan du tage hende i hånden og følge hende tilbage. Hele tiden fortælle hende at det er helt okay, at du er der, passer på hende osv. Så hun føler sig helt tryg ved det at skulle sove.
Et alternativ er også at du bliver i værelset eller lige uden for, arbejder på computeren, stryger tøj eller lignende, så hun ligger i sin seng, føler sig tryg ved at hun kan se dig og samtidig også ved at hun kan stige ud, hvis det bliver nødvendigt. Selvom Rosa måske ikke er så stor rent fysisk, så er hun mentalt som en toårig og så er hun pige - de tænker nogle gange lidt mere og kan være lidt mere følsomme end drengene på nogle punkter ...:o)
Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske