Brev:
Pludselig soveproblemer
3. august 2008
Alder:
2 år
Pludselig soveproblemer
Kære Helen
Jeg skriver til dig igen, da jeg føler at vi har en del problemer med vores datter, Rosa.
Rosa er tvilling og er født 10 uger for tidligt. I Rosas tilfælde viser det sig ved, at hun ikke er så stor og ikke er så god til for mange forandringer m.m. Rosa er en meget glad pige, der elsker at lege og elsker at være sammen med andre mennesker - gerne børn, og i det hele taget trives rigtig godt!
I den sidste måned til halvanden, har det været en kamp at putte hende og en kamp at komme igennem natten uden at ligne en hængt kat næste morgen!!
Hun bliver puttet mellem klokken 19.30 og 20.00, jeg putter hende, mens min mand putter Rosas bror, Rasmus. Vi snakker lidt og jeg ligger hende i sengen - hun har billeder sat op på væggen ved hendes seng af bl.a. hendes bedsteforældre og os og dem snakker vi om og siger godnat til. Jeg er begyndt at blive hos hende til hun sover, da det ellers udvikler sig til en masse skrigeri.
Hun vågner op igen ofte omkring kl. 23-24, hvor hun så nærmest går helt i panik over, ikke at kunne se os. Vi går ind til hende, siger hun skal ligge sig ned, at vi passer på hende osv. Hun kan godt falde i søvn igen der, hvis vi bliver hos hende, men det sker igen 3-4 gange i løbet af natten. Det ender tit med, at én af os ligger på en madras på hendes værelse. Rosa ligger stadig i tremmeseng, kan det måske være en idé, at lave om på det??
Det der undrer os er, at Rosa ALTID har haft et rigtig godt sovehjerte og aldrig har haft problemer med at falde i søvn og sove hele natten. Det skal lige nævnes, at hvis hun sover hos mormor og morfar, er der overhovedet ingen problemer… hvad gør vi forkert??
Rosa sover til middag ca. halvanden time fra kl. ca. 12.
Herudover skal nævnes at Rosa i nogenlunde samme periode som ovennævnte, er meget opmærksom på hvor jeg er – hun skal helst kunne se mig hele tiden og bliver ked af det, hvis jeg lige er væk. Pludselig har hun svært ved at lege selv (også selvom Rasmus er der), det har heller ikke været et problem før!
Vi er efterhånden meget frustrerede og meget i tvivl om hvad vi skal gøre, jeg håber du kan hjælpe os lidt på vej.
På forhånd tak.
Kærlig hilsen
Susanne