Svar: Søvn - 23 mdr.
3. august 2008
Alder:
23 mdr.
Kære Christian
Gennemsnitligt vil de fleste børn på 2 år sove 11-12 timer i løbet af natten og en middagslur på 1-2 timer. Altså ialt ca 13 timer i døgnet.
At det er gennemsnitligt betyder naturligvis at nogle børn sover mere og andre mindre og det lyder her som om at jeres datter sover forholdsvis meget i forhold til gennemsnittet. Nogle døgn sover hun måske 15 timer sammenlagt.
Det kan naturligvis være et helt naturligt søvnbehov jeres datter har og hvis hun i øvrigt trives og har det rigtig godt, udvikler sig som hun skal osv. så lyder det fint at hun har et godt sovehjerte.
Man kan dog godt sove for meget - det kalder for Hypersomni. Hvis man lider af hypersomni, så vil man trods det at man sover godt om natten stadig ikke være udhvilet i løbet af dagen og vil også nemt falde i søvn i løbet af dagen.
Hypersomni ses ofte hvis man lider af det der hedder søvnforstyrrelser, altså har nogle problemer under søvn, som gør at når man sover, så sover man ikke godt nok, hvorfor man ikke bliver udhvilet nok. Det kan f.eks. være hvis man lider af søvnapnø, hvor man ikke trækker vejret tilstrækkeligt godt under søvn ... Det ses sjældent hos små børn.
Visse sygdomme kan også gøre at børn bliver meget trætte og har brug for ekstra søvn, igen skal I her hele tiden have in mente, hvordan jeres datter i øvrigt trives. Hvis hun virker til at trives og have det godt generelt, men bare har et godt sovehjerte, så er det som sagt helt fint.
Håber dette hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske