Svar: Han slår sin mor
3. august 2008
Alder:
21 mdr.
Kære Karoline
At din dreng nu er begyndt at slå dig og tydeligt samtidig afventer din reaktion tyder helt bestemt på at han lige nu 'prøver dig af'. Han er jo i en lidt grænsesøgende alder og vil naturligvis netop sikre sig at mor er der og elsker ham ubetinget, uanset hvordan han opfører sig - som du også selv er inde på.
Samtidig er der naturlig grænsesøgning i det og dermed også opdragelse og du skal derfor markere bestemt at det vil du ikke være med til, sådan skal han ikke gøre - også selvom han så efterfølgende bliver ked af det. Det er meget vigtigt at der er sammenhæng mellem dit kropssprog og det du siger, så han ikke er i tvivl om at her gik han over stregen og det var ikke okay.
Du skal naturligvis ikke bære nag, når han har fået skæld ud og fået at vide at det her var forkert, så skal I naturligvis blive gode venner igen. Du skal give ham masser af positiv kontakt og opmærksomhed, når I har det godt sammen, så han ønsker dette mere end det andet - mor vil gerne være sammen med mig, når vi hygger, kærtegner og har det dejligt, - mor bliver vred, sætter mig fra sig og vil ikke være sammen med mig, hvis jeg slår hende ...
Din viden og måde at tackle din dreng er nu rigtig god, men jeg er naturligvis glad for at du spørger mig en gang imellem:o) Fortsat god sommer ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske