Brev:
Tager ikke på og spiser ikke meget
2. august 2008
Alder:
10 mdr.
Tager ikke på og spiser ikke meget
Hej
Jeg skriver til dig vedr. vores datter Thilde på 10 mdr.
Problemet er at hun længe ikke har taget ret meget på og ikke spiser ret meget.
Da hun blev født vejede hun knapt 3500 gram og var 53 cm. Egentligt tog hun fint på fremtil 2-mdr's alderen, men så begyndte hendes vægtkurve at knække over en periode. Siden da har den ligget imellem to af de laveste kurver - hun er idag 72 cm og vejer 7800 gram. De sidste måneder har hun kun taget omkring 100 - 300 gram på om måneden.
Hun har altid haft en sart mave - både kolik- og gylpebarn.
Jeg ammede fuldt ud til hun var 4½ mdr. Der begyndte vi med grød i håb om det kunne hjælpe på vægten, hvilket det desværre ikke gjorde.
Nu 10 mdr gammel ammer jeg hende 1 - 2 gange i døgnet. Derudover bliver hun tilbudt grød / brød og frugt morgen - formiddag - middag - eftermiddag. Til aften tilbydes hun noget a la det samme som vi får. Inden sengetid får hun vælling.
Problemet er at vi ikke kan få hende til at spise ret meget - hun er nysgerrig efter at smage, men stort set alt ryger ud igen. Vi har både prøvet at lade hende spise selv samt made hende. F.eks. kan middagsmad bestå af 1/4 sk. bondebrød m. leverpostej.
Der er ikke megen hjælp at hente hos vores egen sundhedsplejerske - ved sidste besøg mente hun blot at vi skulle tilbyde Thilde grød 5 - 6 gange i døgnet, det får hende dog ikke til at spise mere.
Det skal dog nævnes at hun er en meget aktiv pige - hun har længe kunnet kravle og går med sin gåvogn. Hun er heller ikke et barn, der sover ret meget.
Selvom jeg kigger på hende og ser en glad, frisk og aktiv pige kan jeg jo ikke lade være at bekymre mig over hendes vægt.
Bla. tænker jeg - vi har rigtigt meget allergi i familien, så kan hun have en fødevareallergi?
Jeg ved egentligt ikke hvad jeg forventer af svar - efterhånden føler jeg, at vi er opgivet og jeg ved ikke hvordan vi skal få hende til at spise ... og ikke mindst at tage på.
Undskyld det rodede brev.
Venligst Rikke