Svar: Kan ikke sove
2. august 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære forældre
Igen regel uden undtagelse siger man og hold da op - undtagelsen må bo i jeres hus ... Det er simpelthen utroligt at hun ikke bukker sammen af træthed om aftenen den lille pige og efterhånden selv beder om at komme i seng. Det er faktisk synd for hende ... :(
Jeg synes et eller andet sted at det må være for hårdt for hende at afkorte dagssøvnen, når hun sover så lidt som hun gør så skal hun et eller andet sted også have lov til at sove midt på dagen. Samtidig kan jeg dog godt forstå at I tænker en times middagslur måske er sagen og vil gøre at hun så sover tidligere om aftenen ... I kan naturligvis prøve.
En anden overvejelse: Det tager normalt 30 minutter at falde i søvn og jeres datter bruger lige nu 15 minutter på godnatlæsning, nusse tæer osv. det er fint og herefter bruger hun så 45 minutter på at overgive sig til søvnen. Ville det samme mon ske, hvis I simpelten prøvede at putte hende tidligere? Hun ved jo ikke hvad klokken er og hun må simpelthen være træt nu ...
Så for at ændre konceptet lidt, kunne det så tænkes at hvis I puttede hende allerede kl 20 med sammeritual, godnatlæsning, massage, være i nærheden, gå omkring, at hun så falder i søvn kl 21 ... simpelthen fordi hendes krop må trænge til det og må overgive sig og fordi hun ny både fysisk og mentalt har den rytme med at bruge 15 minutter og derefter have 45 minutter at overgive sig yderligere i.
Normalt vil man ikke kunne putte et barn og få det til at sove før det føler sig træt. Heller ikke selvom man lægger sig med det og forsøger - det ender ofte med at forældrene falder i søvn før barnet. Men hos jer er der jo tale om en pige, som både synligt og teoretisk på være i søvnunderskud og som derfor bør kunne falde i søvn, simpelthen lade sig overmande af trætheden.
Selvom hun hører til uglerne - de børn som har deres bedste tid om aftenen, der er de er aktive, i vigør osv. så må hun alt andet lige være træt efter en lang dag og med kort søvn. Hun har tilsyneladende lidt svært ved at mærke trætheden om aftenen, men hvis man går tilbage til den oprindelige plan at hun gerne skulle puttes kl. 20, så kan man måske få hende til at fornemme behovet der - også selvom hun først sover kl. 21 ...
Et mørklægningsgardin kunne måske være en idé, så sommerens lys ikke generer og holder hende unødigt længe vågen.
Det er jo sådan, at netop det at hun vækkes om morgenen til samme tid, sover efter fast rytme om dagen og kommer sent i seng om aftenen gerne skulle gøre hende mere og mere træt. Netop derved vil hendes søvnfase, hendes indre ur ændre sig og hun vil naturligt blive mere og mere træt og det vil så blive sværere og sværere for hende at holde sig vågen ... Hvis man således kan udnytte denne træthed, som må være der nu og bruge det til at putte hende tidligere, så kan I måske være heldige at der sker en ændring.
Jeg håber det virker og vil naturligvis meget gerne have en tilbagemelding ... hun er jo lidt uden for nummer den lille filur:o)
Sov godt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske